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Application of a Body Force Approach for Numerical Heat Exchanger Simulations within a Hybrid Electric Propulsion Aircraft Concept

Kirz, Jochen und Hübner, Andreas-Rene und Spinner, Sebastian und Weinman, Keith (2022) Application of a Body Force Approach for Numerical Heat Exchanger Simulations within a Hybrid Electric Propulsion Aircraft Concept. In: Deutscher Luft- und Raumfahrt Kongress, Seiten 1-9. Deutscher Luft- und Raumfahrt Kongress 2022, 2022-09-27 - 2022-09-29, Dresden, Deutschland.

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Kurzfassung

Hybrid electric propulsion concepts have a great potential to reduce the overall emissions of aviation. For fuel cell applications heat exchangers are required to dissipate the waste heat produced by the fuel cell. The integration of the heat exchangers has an impact on the aircraft aerodynamics which in turn is influencing the flow through the cooler duct. This paper presents a new approach in the DLR TAU Code to model a heat exchanger using the body force method in the Flowsimulator framework. The results are verified using analytic solutions and OpenFoam simulations. The results indicate that the approach is robust and properly resolving the underlying physics. The comparison between the analytic solution and the new heat exchanger model is very good. Fine grid resolutions are necessary to resolve the flow through the cooler properly. First applications for the new method are shown for a fuselage-mounted cooler as well as for a nacelle-mounted cooler.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/190445/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Application of a Body Force Approach for Numerical Heat Exchanger Simulations within a Hybrid Electric Propulsion Aircraft Concept
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kirz, JochenJochen.Kirz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1391-1271NICHT SPEZIFIZIERT
Hübner, Andreas-ReneAndreas.Huebner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-1928-5459NICHT SPEZIFIZIERT
Spinner, SebastianSebastian.Spinner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3661-6814NICHT SPEZIFIZIERT
Weinman, KeithKeith.Weinman (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:22 September 2022
Erschienen in:Deutscher Luft- und Raumfahrt Kongress
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:body force heat exchanger numerical simulation integration propeller
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrt Kongress 2022
Veranstaltungsort:Dresden, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:27 September 2022
Veranstaltungsende:29 September 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Kirz, Jochen
Hinterlegt am:25 Nov 2022 11:45
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:51

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