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Measurements of fan inflow distortion noise generation in a low speed fan-part I: aerodynamic analyses

Caldas, Luciano und Klähn, Lukas und Meyer, Robert und Tapken, Ulf (2022) Measurements of fan inflow distortion noise generation in a low speed fan-part I: aerodynamic analyses. In: 28th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 2022. 28th AIAA/CEAS Aeroacoustics 2022 Conference, 2022-06-14 - 2022-06-17, Southampton, UK. doi: 10.2514/6.2022-2944. ISBN 978-162410664-4.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
4MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2022-2944

Kurzfassung

In order to shed some light in the understanding of fan noise generation due to non-homogeneous inflow, as is the case for aeroengine with boundary layer ingestion (BLI), a seriesof measurements was performed in a low-speed fan rig. BLI profile generation for fan acousticlaboratory tests has to consider both the average velocity profile, and the turbulence charac-teristics inside the distorted flow region. A question is how representative are experimentsperformed with simple screens in terms of turbulence and velocity profile generation for theinvestigation of fan BLI noise. To answer this question, screens with different shapes and heightcombined with a honeycomb flow straightener were mounted in the inlet of a fan rig. Acousticand aerodynamic measurements were conducted. The average distorted velocity profile wassuccessfully generated by each screen. The turbulence parameters such as Reynold stresses andintegral length scale were assessed upstream the fan. Results indicate a peak in the Reynoldstresses in the region associated to the shear layer, or roughly at a radial position associatedto the screen height. The turbulence levels inside the distorted flow are lower than what isexpected for a BLI configuration.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/189069/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Measurements of fan inflow distortion noise generation in a low speed fan-part I: aerodynamic analyses
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Caldas, LucianoLuciano.Caldas (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klähn, LukasLukas.Klaehn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1425-4453NICHT SPEZIFIZIERT
Meyer, Robertrobert.meyer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0005-5241-1818NICHT SPEZIFIZIERT
Tapken, Ulfulf.tapken (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0870-1253NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2022
Erschienen in:28th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2022-2944
ISBN:978-162410664-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Boundary layer ingestion; integrated propulsion; turbulence analysis; fan acoustics
Veranstaltungstitel:28th AIAA/CEAS Aeroacoustics 2022 Conference
Veranstaltungsort:Southampton, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 Juni 2022
Veranstaltungsende:17 Juni 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration, L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Caldas, Luciano
Hinterlegt am:24 Okt 2022 08:21
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:50

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