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Surrogate-Based Low-Boom Low-Drag Nose Design for the JAXA S4 Supersonic Airliner

Kirz, Jochen (2021) Surrogate-Based Low-Boom Low-Drag Nose Design for the JAXA S4 Supersonic Airliner. In: AIAA SciTech 2022 Forum. AIAA SCITECH 2022 Forum, 2022-01-03 - 2022-01-07, San Diego, CA & Virtual. doi: 10.2514/6.2022-0706. ISBN 978-162410631-6.

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3MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2022-0706

Kurzfassung

Robust low-boom low-drag design methods were developed within a trilateral collaboration between JAXA, ONERA and DLR on the en-route noise of supersonic civil aircraft. In this paper the nose of the JAXA S4.134 supersonic low-boom airliner is optimized using a surrogate-based optimization method. The optimization process includes near-field Euler simulations with the DLR TAU code and a propagation algorithm developed at ONERA based on the TRAPS code. The maximum level of perceived loudness for different off-track angles as well as the drag coefficient are used as objective functions for a multi-objective optimization. A reduction of the off-track noise by 2 dB PL as well as a small drag reduction can be achieved by the nose optimization. The impact on the pitching moment is analyzed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/188980/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Surrogate-Based Low-Boom Low-Drag Nose Design for the JAXA S4 Supersonic Airliner
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kirz, JochenJochen.Kirz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1391-1271139342121
Datum:29 Dezember 2021
Erschienen in:AIAA SciTech 2022 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2022-0706
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAmerican Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
ISBN:978-162410631-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:sonic boom optimization nose design TAU
Veranstaltungstitel:AIAA SCITECH 2022 Forum
Veranstaltungsort:San Diego, CA & Virtual
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Januar 2022
Veranstaltungsende:7 Januar 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Kirz, Jochen
Hinterlegt am:02 Nov 2022 11:48
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:50

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