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SHOW Deliverable 10.2:Pilot guiding simulation results

Katrakazas, Christos und Hillebrand, Joachim und Flötteröd, Yun-Pang und Krajzewicz, Daniel und Bieker-Walz, Laura und Hartmann, Michael und Xiao, Lin und van der Tuin, Marieke und Sekadakis, Marios und Oikonomou, Maria und Rudloff, Christian und Töttel, Lars und Mintsis, Evangelos und Touliou, Katerina und Porfyri, Kallirroi und Karagounis, Vasilios und Mitsakis, Evangelos und Hauch, Daniel und Berglund, Magnus und Olstam, Johan und Oguz Kagan Capkin, Sevket und Koskinen, Sami (2022) SHOW Deliverable 10.2:Pilot guiding simulation results. Projektbericht. 94 S.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://show-project.eu/media/deliverables/

Kurzfassung

This deliverable describes the first pool of simulation results covering nine representative pilot sites of SHOW. The initial aim of this deliverable was to provide the first pool of simulation results fed by pre-demo utilizing input from the pre-demo evaluation round and to revise the data inputs required from SHOW sites during real-life demo activities. Since output data from the pre-demo phase is not yet available, a modified approach was used for the simulations. On the one hand, special attention was paid to ensuring that the simulations were very closely coordinated with the pre-demos. This was achieved by having the same partners from the simulations involved in the pre-demos in all nine selected sites, avoiding communication risks between pre-demos and simulations. Secondly, the exact same data that functioned as input for the pre-demos was used as input for the simulations. These are e.g. HD maps of the surveyed target routes or existing data of the target vehicles from other projects. This enabled very realistic simulations to be achieved, although the output of the pre-demos is still pending and will be incorporated into the follow-up deliverable. From the simulation results for the nine sites (Aachen, Brainport, Graz, Karlsruhe, Linkoping, Madrid, Salzburg, Tampere and Trikala), it was found that the introduction of automated shuttles leads to an increase in delay times due to slow shuttle speeds (e.g. in Trikala, Linköping, Karlsruhe, Brainport), while safety aspects should be taken into account, as shown in Karlsruhe and Tampere. Furthermore, passenger behaviour and comfort are of great importance for the successful introduction of automated services, which was first observed in Graz. However, in Madrid, Trikala and Salzburg it was shown that increasing the penetration rate and the area of operation of the automated shuttle leads to a reduction in delays and travel time as well as an increase in speed. The results presented provide a very good basis for the further expansion of the simulations in the subsequent deliverables and to derive the impact assessment important in WP13. Output from the pre-demos will be added to the simulations in the next iteration that is reported within D10.3 in 2022.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/188883/
Dokumentart:Berichtsreihe (Projektbericht)
Titel:SHOW Deliverable 10.2:Pilot guiding simulation results
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Katrakazas, Christosckatrakazas (at) mail.ntua.grNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hillebrand, JoachimJoachim.Hillebrand (at) v2c2.atNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Flötteröd, Yun-PangYun-Pang.Floetteroed (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3620-2715NICHT SPEZIFIZIERT
Krajzewicz, DanielDaniel.Krajzewicz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1045-8800NICHT SPEZIFIZIERT
Bieker-Walz, Lauralaura.bieker (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7404-4861NICHT SPEZIFIZIERT
Hartmann, MichaelMichael.Hartmann (at) v2c2.atNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Xiao, LinTNONICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van der Tuin, MariekeTNONICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sekadakis, MariosNTUANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Oikonomou, MariaNTUANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rudloff, Christianchristian.rudloff (at) ait.ac.atNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Töttel, LarsFZINICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mintsis, EvangelosCERTH/HITNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Touliou, KaterinaCERTH/HITNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Porfyri, KallirroiCERTH/HITNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karagounis, VasiliosCERTH/HITNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mitsakis, EvangelosCERTH/HITNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hauch, Daniele.GO MOOVENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Berglund, MagnusVTINICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Olstam, JohanVTINICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Oguz Kagan Capkin, SevketCTLupNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koskinen, SamiVTTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Seitenanzahl:94
Status:veröffentlicht
Stichwörter:autonomous shuttle, SHOW, traffic simulation, SUMO, simulation coupling
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Movement (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Design & Bewertung von Mobilitätslösungen, BA
Institut für Verkehrsforschung > Instituts- und Strategieplanung
Hinterlegt von: Flötteröd, Dr.-Ing. Yun-Pang
Hinterlegt am:09 Nov 2022 16:02
Letzte Änderung:06 Dez 2024 10:56

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