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Adjusting Transpiration Cooling to Real Time Surface Heat Flux Estimation

Hufgard, Fabian und Dürnhofer, Christian und Löhle, Stefan und Schweikert, Sven und Müller, Clemens und Di Martino, Giuseppe und Böhrk, Hannah und Steelant, Johan und Fasoulas, Stefanos (2022) Adjusting Transpiration Cooling to Real Time Surface Heat Flux Estimation. 2nd International Conference on High-Speed Vehicle Science Technology, 2022-09-11 - 2022-09-15, Bruges, Belgium.

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Kurzfassung

We present a new approach in theory and experiment to automatically adjust the transpiration cooling to the actual thermal load, i.e. the Cooling Adjustment for Transpiration Systems (CATS). This approach bases on the real-time determination of surface heat flux at the transpiration cooled wall. The heat flux is essentially calculated from a non-intrusive measurement of pressure in the plenum, i.e. the region between mass flow controller and porous wall. This pressure heat flux transformation additionally attenuates a destabilizing positive feedback loop, where the transpiration cooling controllers output (i.e. mass flow rate) strongly influences its input (i.e. plenum pressure). We describe the identification of the model parameters for the heat flux determination, which are found and verified by a calibration approach. CATS was demonstrated in the plasma wind tunnel PWK4 at the Institute of Space Systems, Stuttgart. The results show the CATS performance, which proves the usefulness of the proposed approach to automatically adjust the transpiration cooling to the actual thermal load.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/188453/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Adjusting Transpiration Cooling to Real Time Surface Heat Flux Estimation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hufgard, FabianInstitut für Raumfahrtsysteme, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dürnhofer, ChristianInstitut für Raumfahrtsysteme, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Löhle, StefanInstitut für Raumfahrtsysteme, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schweikert, SvenUniversität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, ClemensInstitut für Raumfahrtsysteme, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Di Martino, GiuseppeGiuseppe.DiMartino (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2338-4778NICHT SPEZIFIZIERT
Böhrk, HannahHannah.Boehrk (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Steelant, JohanESA-ESTECNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fasoulas, StefanosInstitut für Raumfahrtsysteme, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2022
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:transpiration cooling, porous material, heat flux, automatic adjustment, plasma wind tunnel
Veranstaltungstitel:2nd International Conference on High-Speed Vehicle Science Technology
Veranstaltungsort:Bruges, Belgium
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:11 September 2022
Veranstaltungsende:15 September 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Wiederverwendbare Raumfahrtsysteme und Antriebstechnologie
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Raumfahrt - System - Integration
Hinterlegt von: Di Martino, Giuseppe
Hinterlegt am:06 Okt 2022 11:13
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:49

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