elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

A Numerical Optimization Framework for Rotor Airfoil Design

Wilke, Gunther Andreas (2022) A Numerical Optimization Framework for Rotor Airfoil Design. In: 48th European Rotorcraft Forum, ERF 2022. 48th European Rotorcraft Forum, 2022-09-06 - 2022-09-09, Winterthur, Switzerland. ISBN 978-171387029-6.

[img] PDF
675kB
[img] PDF
1MB

Kurzfassung

The design of new helicopter airfoils is a challenging task. The individual blade sections undergo very different flow conditions during the various flight regimes of the helicopter. In forward flight, the advancing side operates in a transonic regime where potentially shock waves can occur, while on the retreating side little flow velocities at high angle of attacks are seen up to reverse flow. In hover, the oncoming tip vortex of the previous blade drastically influences the inflow on the rotor. Therefore, after a brief review of given design techniques, a novel approach for airfoil designs is put forward. A surrogate based multi-objective approach including constraints is utilized to concurrently optimize an airfoil for hover, retreating and advancing side flow, while also enforcing a certain robustness as to not looking at single design points in these global flow regimes. Along with the estimation of design targets, this 2D flow analysis-based framework allowed to optimize the airfoil design of an existing model rotor blade. A comparison over a range of flight conditions of the rotor with and without the new airfoils proved the validity of this approach.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/188311/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Zusätzliche Informationen:Part of DLR's UrbanRescue Project
Titel:A Numerical Optimization Framework for Rotor Airfoil Design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wilke, Gunther AndreasGunther.Wilke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1915-5307170684810
Datum:6 September 2022
Erschienen in:48th European Rotorcraft Forum, ERF 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISBN:978-171387029-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:robust airfoil design, NACA23012, HART-II, OA209, multi-objective surrogate-based optimization
Veranstaltungstitel:48th European Rotorcraft Forum
Veranstaltungsort:Winterthur, Switzerland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 September 2022
Veranstaltungsende:9 September 2022
Veranstalter :ZHAW
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, BS
Hinterlegt von: Wilke, Gunther Andreas
Hinterlegt am:04 Nov 2022 09:26
Letzte Änderung:01 Nov 2024 03:00

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.