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Wind tunnel experiments of interstage segments used for aerodynamic control of retro‐propulsion assisted landing vehicles

Marwege, Ansgar und Hantz, Christian und Kirchheck, Daniel und Klevanski, Josef und Gülhan, Ali und Charbonnier, Dominique und Vos, Jan (2022) Wind tunnel experiments of interstage segments used for aerodynamic control of retro‐propulsion assisted landing vehicles. CEAS Space Journal, 13 (3), Seiten 447-471. Springer. doi: 10.1007/s12567-022-00425-4. ISSN 1868-2502.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s12567-022-00425-4

Kurzfassung

In the RETALT (RETro propulsion Assisted Landing Technologies) project vertical landing launcher configurations are investigated. In the aerodynamic phase of retro propulsion assisted descent and landing, the main devices for control and trim of the vehicle are the aerodynamic control surfaces. In this paper, experimental data of a novel concept where the interstage is divided in four segments which are used as aerodynamic control surface during the aerodynamic descent of the first stage is presented. The results are compared to theoretical results obtained using a simplified modelling of supersonic and hypersonic flow fields. The interstage segments show to be very effective in creating drag for aerodynamic deceleration in the atmosphere. A large deflection of the interstage segments can lead to largely unsteady flows. The deflection of only one interstage segment does not yield statically stable configurations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/188145/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Wind tunnel experiments of interstage segments used for aerodynamic control of retro‐propulsion assisted landing vehicles
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Marwege, Ansgaransgar.marwege (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3912-9114NICHT SPEZIFIZIERT
Hantz, Christianchristian.hantz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6911-6410NICHT SPEZIFIZIERT
Kirchheck, DanielDaniel.Kirchheck (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klevanski, JosefJosef.Klevanski (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-4336-1116NICHT SPEZIFIZIERT
Gülhan, AliAli.Guelhan (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7460-0576NICHT SPEZIFIZIERT
Charbonnier, DominiqueCFSEhttps://orcid.org/0000-0002-9600-9258NICHT SPEZIFIZIERT
Vos, JanCFS Engineeringhttps://orcid.org/0000-0003-1525-943XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:21 Februar 2022
Erschienen in:CEAS Space Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:13
DOI:10.1007/s12567-022-00425-4
Seitenbereich:Seiten 447-471
Verlag:Springer
Name der Reihe:Special Issue on Retro propulsion assisted landing technologies: the RETALT project
ISSN:1868-2502
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wind Tunnel Tests, Aerodynamic Control Surfaces, Petals, Petro Propulsion, Vertical Landing
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HGF - Programmthema:Raumtransport
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DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
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Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Über- und Hyperschalltechnologien, KP
Hinterlegt von: Marwege, Ansgar
Hinterlegt am:07 Sep 2022 15:05
Letzte Änderung:27 Mär 2023 10:11

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