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Aeroelastic method to investigate nonlinear elastic wing structures

Bramsiepe, Kjell und Klimmek, Thomas und Krüger, Wolf R. und Tichy, Lorenz (2022) Aeroelastic method to investigate nonlinear elastic wing structures. CEAS Aeronautical Journal. Springer. doi: 10.1007/s13272-022-00596-0. ISSN 1869-5590.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
4MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13272-022-00596-0

Kurzfassung

Stiffness directions of wing structures are already part of the optimisation in aircraft design. Aircraft like the A350 XWB and the Boeing 787 mainly consist of such composite material, whose stiffness directions can be optimised. To proceed with this stiffness optimisation, the aim of this work is to modify and optimise also the linear stress-strain relation. On that account, the Hooke's law is exchanged by a multi-linear formulation to analyse any nonlinear elastic structural technology on wing structures. The wing structures, which are used to investigate the nonlinear behaviour, are deduced from a mid-range and a long-range aircraft configuration. These wings are analysed with an extended beam method and coupled with a VLM solution to calculate the aeroelastical loading. The proposed beam method is capable of analysing any multi-linear wing structure technology. A degressive structural behaviour shows up a good potential to reduce the bending moment which is one of the main drivers of the structural weight.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/188040/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aeroelastic method to investigate nonlinear elastic wing structures
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bramsiepe, KjellKjell.Bramsiepe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3351-8036NICHT SPEZIFIZIERT
Klimmek, ThomasThomas.Klimmek (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5573-7355NICHT SPEZIFIZIERT
Krüger, Wolf R.Wolf.Krueger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7949-1169NICHT SPEZIFIZIERT
Tichy, LorenzLorenz.Tichy (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9092-5864NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 August 2022
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/s13272-022-00596-0
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:nonlinear elasticity, hyperelasticity, multi-linear elasticity, passive load alleviation, aeroelastic tailoring
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturwerkstoffe und Bauweisen
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aeroelastik > Leitungsbereich AE
Hinterlegt von: Bramsiepe, Kjell
Hinterlegt am:30 Aug 2022 08:47
Letzte Änderung:28 Jun 2023 13:06

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