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A comparative study of semi-empirical noise emission models based on the PANAM and sonAIR aircraft noise simulation tools

Greco, Gil F. und Wienke, Felix und Bertsch, Lothar und Zellmann, Christoph und Schäffer, Beat und Ring, Tobias P. und Langer, Sabine C. (2022) A comparative study of semi-empirical noise emission models based on the PANAM and sonAIR aircraft noise simulation tools. In: Internoise 2022 - 51st International Congress and Exposition on Noise Control Engineering, Seiten 1-12. Inter-noise 2022, 2022-08-21 - 2022-08-24, Glasgow. ISBN 978-190691342-7.

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2MB

Offizielle URL: https://internoise2022.org/wp-content/uploads/2022/08/Internoise_Proceedings.pdf

Kurzfassung

In the context of aircraft noise simulations, an accurate representation of the aircraft noise sources is crucial so that reliable predictions can be obtained. In this contribution, we present a comparative study between the predictions provided by the emission models based on the DLR’s in-house PANAM tool and the sonAIR simulation software. Both are based on semi-empirical descriptions of the engine and airframe noise contributions, meaning that the emission levels are modeled separately for each noise source according to the operational conditions of the aircraft. This allows the comparison of the emission models not only in terms of the aircraft’s overall noise levels, but also regarding its different noise sources. The comparative study considers models representing the noise emissions of an A319 aircraft, which are provided by both simulation tools but further simulated within the sonAIR software environment in order to yield noise immission levels on a large calculation area. In general, a good agreement is observed for the departure procedure due to the similar performance of the engine noise models. In contrast, larger differences are observed during the approach procedure and at larger distances from the runway, which might be explained by differences in the airframe noise models.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/188018/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Vollbeitrag mit Paper
Titel:A comparative study of semi-empirical noise emission models based on the PANAM and sonAIR aircraft noise simulation tools
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Greco, Gil F.g.felix-greco (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wienke, FelixFelix.Wienke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0081-1084NICHT SPEZIFIZIERT
Bertsch, LotharLothar.Bertsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2780-2858NICHT SPEZIFIZIERT
Zellmann, ChristophChristoph.Zellmann (at) empa.chhttps://orcid.org/0000-0001-7700-6062NICHT SPEZIFIZIERT
Schäffer, Beatbeat.schaeffer (at) empa.chNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ring, Tobias P.t.ring (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Langer, Sabine C.s.langer (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2022
Erschienen in:Internoise 2022 - 51st International Congress and Exposition on Noise Control Engineering
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-12
ISBN:978-190691342-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft noise, simulation, prediction, PANAM
Veranstaltungstitel:Inter-noise 2022
Veranstaltungsort:Glasgow
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 August 2022
Veranstaltungsende:24 August 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Carter, Beatrice
Hinterlegt am:18 Nov 2022 14:16
Letzte Änderung:31 Okt 2024 09:49

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