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Evaluation of flyover auralisations of today's and future long-range aircraft concepts

Schäffer, Beat und Bertsch, Lothar und LeGriffon, Ingrid und Heusser, Axel und Lavandier, Catharine und Pieren, Reto (2022) Evaluation of flyover auralisations of today's and future long-range aircraft concepts. In: inter-noise 2022, Seiten 1-8. Inter-noise 2022, 2022-08-21 - 2022-08-24, Glasgow. ISBN 978-1-906913-42-7.

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392kB

Offizielle URL: https://internoise2022.org/wp-content/uploads/2022/08/Internoise_Proceedings.pdf

Kurzfassung

The European research project ARTEM (Aircraft noise Reduction Technologies and related Environmental iMpact) develops innovative aircraft noise reduction technologies such as advanced engine fan lining, metamaterials and low-noise high-lift systems applied to a vehicle with enhanced shielding of the engine noise, namely, a blended wing body. Using aircraft flyover auralisation in laboratory listening experiments, such future technologies can be evaluated with respect to human sound perception. To assess the reliability of such perception-based evaluations, the simulation should be validated with existing aircraft flyovers. This contribution presents a systematic and rigorous hierarchical validation of auralisations of current jet aircraft using field recordings. Uncertainty in the source modelling is considered by using two different prediction tools for partial sound sources. In addition to comparing computed noise indicators, a psychoacoustic validation is done in laboratory listening experiments with a 3D loudspeaker array. The validation comprises three levels: direct comparison of auralisations with recordings to study the identifiability of auralisations, ranking of auralisations and recordings regarding plausibility, and subjective annoyance ratings to test whether auralisations and recordings differ with respect to noise effects. Further, first results on the comparison of a future concept with a current aircraft are presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/188016/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Vollbeitrag mit Paper
Titel:Evaluation of flyover auralisations of today's and future long-range aircraft concepts
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schäffer, Beatbeat.schaffer (at) empa.chNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bertsch, LotharLothar.Bertsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2780-2858NICHT SPEZIFIZIERT
LeGriffon, Ingridingrid.legriffon (at) onera.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heusser, Axelaxel.heusser (at) empa.chNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lavandier, Catharinecatherine.lavandier (at) cyu.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pieren, Retoreto.pieren (at) empa.chNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2022
Erschienen in:inter-noise 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-8
ISBN:978-1-906913-42-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft noise, simulation, prediction, PANAM
Veranstaltungstitel:Inter-noise 2022
Veranstaltungsort:Glasgow
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 August 2022
Veranstaltungsende:24 August 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Carter, Beatrice
Hinterlegt am:18 Nov 2022 14:27
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:49

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