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Criticality Metrics for Automated Driving: A Review and Suitability Analysis of the State of the Art

Westhofen, Lukas und Neurohr, Christian und Koopmann, Tjark und Butz, Martin und Schütt, Barbara und Utesch, Fabian und Neurohr, Birte und Gutenkunst, Christian und Böde, Eckard (2022) Criticality Metrics for Automated Driving: A Review and Suitability Analysis of the State of the Art. Archives of Computational Methods in Engineering, Seiten 1886-1784. Springer Nature. doi: 10.1007/s11831-022-09788-7. ISSN 1134-3060.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.1007/s11831-022-09788-7

Kurzfassung

The large-scale deployment of automated vehicles on public roads has the potential to vastly change the transportation modalities of today's society. Although this pursuit has been initiated decades ago, there still exist open challenges in reliably ensuring that such vehicles operate safely in open contexts. While functional safety is a well-established concept, the question of measuring the behavioral safety of a vehicle remains subject to research. One way to both objectively and computationally analyze traffic conflicts is the development and utilization of so-called criticality metrics. Contemporary approaches have leveraged the potential of criticality metrics in various applications related to automated driving, e.g. for computationally assessing the dynamic risk or filtering large data sets to build scenario catalogs. As a prerequisite to systematically choose adequate criticality metrics for such applications, we extensively review the state of the art of criticality metrics, their properties, and their applications in the context of automated driving. Based on this review, we propose a suitability analysis as a methodical tool to be used by practitioners. Both the proposed method and the state of the art review can then be harnessed to select well-suited measurement tools that cover an application's requirements, as demonstrated by an exemplary execution of the analysis. Ultimately, efficient, valid, and reliable measurements of an automated vehicle's safety performance are a key requirement for demonstrating its trustworthiness.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/187762/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Criticality Metrics for Automated Driving: A Review and Suitability Analysis of the State of the Art
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Westhofen, LukasInstitute of Systems Engineering for Future Mobility, German Aerospace Center (DLR) e.V., Oldenburg, Germanyhttps://orcid.org/0000-0003-1065-4182NICHT SPEZIFIZIERT
Neurohr, ChristianInstitute of Systems Engineering for Future Mobility, German Aerospace Center (DLR) e.V., Oldenburg, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koopmann, TjarkInstitute of Systems Engineering for Future Mobility, German Aerospace Center (DLR) e.V., Oldenburg, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Butz, MartinRobert Bosch GmbH, Renningen, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schütt, BarbaraFZI Research Center for Information Technology, Berlin, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Utesch, FabianInstitute of Transportation Systems, German Aerospace Center (DLR) e.V., Oldenburg, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Neurohr, BirteInstitute of Systems Engineering for Future Mobility, German Aerospace Center (DLR) e.V., Oldenburg, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gutenkunst, ChristianAVL Deutschland GmbH, Karlsruhe, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Böde, EckardInstitute of Systems Engineering for Future Mobility, German Aerospace Center (DLR) e.V., Oldenburg, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 August 2022
Erschienen in:Archives of Computational Methods in Engineering
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1007/s11831-022-09788-7
Seitenbereich:Seiten 1886-1784
Verlag:Springer Nature
ISSN:1134-3060
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Criticality Metrics, Review, Safety, Automated Driving
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - keine Zuordnung
Standort: Oldenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Systems Engineering für zukünftige Mobilität > Systems Theory and Design
Hinterlegt von: Westhofen, M.Sc. Lukas
Hinterlegt am:15 Aug 2022 09:25
Letzte Änderung:28 Jun 2023 13:03

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