elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Modelling of Acoustic Liners Consisting of Helmholtz Resonators Coupled with a Second Cavity by Flexible Walls

Kohlenberg, Fleming und Schulz, Anita und Enghardt, Lars und Knobloch, Karsten (2022) Modelling of Acoustic Liners Consisting of Helmholtz Resonators Coupled with a Second Cavity by Flexible Walls. In: 28th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 2022. 28th AIAA/CEAS Aeroacoustics 2022 Conference, 2022-06-14 - 2022-06-17, Southampton, Vereinigtes Königreich. doi: 10.2514/6.2022-2824. ISBN 978-162410664-4.

[img] PDF
764kB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2022-2824

Kurzfassung

Acoustic liners are an effective way to dampen aircraft noise. Conventional single-degree-of-freedom liners consist of a perforated facesheet backed with a honeycomb structure and a rigid end plate. Their damping excels near their resonance frequency which is anti-proportional to the cavity depth (lambda/4-resonator) or the cavity volume (Helmholtz resonator). However, this is a challenge for low-frequency noise with long wavelengths due to the limited installation space. We therefore propose a resonator in which the back cavity is divided into two cavities by a flexible plate. The aim is to combine the damping mechanisms of the Helmholtz resonator with the material damping of the flexible plate. With carefully chosen parameters, this flexible plate resonates well below the Helmholtz frequency. We derived an analytic model based on waveguide theory to predict the impedance of the resonator concept. The Helmholtz equation was solved to (numerically) determine the scattering coefficients of a channel section in which one wall is lined with the predicted resonator impedance. The predicted dissipation agreed well with experimental data from measurements at the aero-acoustic wind tunnel DUCT-R.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/186977/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Modelling of Acoustic Liners Consisting of Helmholtz Resonators Coupled with a Second Cavity by Flexible Walls
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kohlenberg, Flemingfleming.kohlenberg (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6983-1545137838118
Schulz, AnitaAnita.Schulz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5912-8664NICHT SPEZIFIZIERT
Enghardt, LarsLars.Enghardt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knobloch, KarstenKarsten.Knobloch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3424-0809NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 Juni 2022
Erschienen in:28th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2022-2824
ISBN:978-162410664-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft, noise reduction, damping, liner, helmholtz resonator, coupling, flexible walls, plate vibration, material damping, impedance model, aeroacoustic,
Veranstaltungstitel:28th AIAA/CEAS Aeroacoustics 2022 Conference
Veranstaltungsort:Southampton, Vereinigtes Königreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 Juni 2022
Veranstaltungsende:17 Juni 2022
Veranstalter :AIAA / CEAS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Kohlenberg, Hans-Fleming
Hinterlegt am:27 Jun 2022 08:20
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:48

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.