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Shock Control Bumps for Buffet Onset Delay on Sections of a Wing with Hybrid Laminar Flow Control

Waldmann, Andreas und Müller, Jens und Goerttler, Andreas und Lutz, Thorsten (2024) Shock Control Bumps for Buffet Onset Delay on Sections of a Wing with Hybrid Laminar Flow Control. In: 23rd STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV, 154, Seiten 693-703. Springer Nature. 23. STAB-DGLR-Symposium 2022, 2022-11-09 - 2022-11-10, Berlin, Deutschland. doi: 10.1007/978-3-031-40482-5_65. ISBN 978-3-031-40481-8. ISSN 1612-2909.

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835kB

Offizielle URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-40482-5

Kurzfassung

This work describes parameter studies of shock control bumps focused on delay of buffet onset. A two-dimensional wing section simulation setup was derived, consistently with the 3D flow about the mid-wingof a swept wing aircraft equipped with a hybrid laminar flow controlsuction system. Two bump shapes respecting constraints of the existing spoiler were defined and analyzed for their ability to delay the onset oftransonic buffet. Both types of geometry were found to be able to delay the occurrence of buffet at the given cruise conditions, with both cases requiring bumps whose crest is positioned far downstream. Both smooth curvature devices and structurally realizable bumps showed potential benefits, moving buffet onset to higher lift coefficients cL.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/186931/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:ISSN 1612-2909 ISSN 1860-0824 (electronic) ISBN 978-3-031-40481-8 ISBN 978-3-031-40482-5 (eBook)
Titel:Shock Control Bumps for Buffet Onset Delay on Sections of a Wing with Hybrid Laminar Flow Control
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Waldmann, AndreasIAG Uni StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, JensIAG Uni StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Goerttler, AndreasAndreas.Goerttler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8315-1298NICHT SPEZIFIZIERT
Lutz, ThorstenIAG Uni StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Erschienen in:23rd STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:154
DOI:10.1007/978-3-031-40482-5_65
Seitenbereich:Seiten 693-703
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasAndreas.Dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldInstitut für Aerodynamik und Gasdynamik, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Weiss, JulienILR-Aerodynamik, TU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Nature
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-031-40481-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Stoßkontrollbeulen, transsonischer Buffet, hybrider Laminarflügel, transonic buffet, shock control bumps
Veranstaltungstitel:23. STAB-DGLR-Symposium 2022
Veranstaltungsort:Berlin, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 November 2022
Veranstaltungsende:10 November 2022
Veranstalter :STAB/DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Goerttler, Andreas
Hinterlegt am:07 Dez 2022 09:34
Letzte Änderung:06 Aug 2024 17:06

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