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Influence of binder float length on the out-of-plane and axial impact performance of 3D woven composites

Ralph, Calvin und Dahale, Monali und Neale, Geoffrey und Ramaswamy, Karthik und McCarthy, Michael und Yoo, Sanghyun und Toso, Nathalie und Kelly, John und McGarrigle, Cormac und Harkin-Jones, Eileen und McIlhagger, Alistair (2021) Influence of binder float length on the out-of-plane and axial impact performance of 3D woven composites. Composites Part A: Applied Science and Manufacturing, 147 (106459). Elsevier. doi: 10.1016/j.compositesa.2021.106459. ISSN 1359-835X.

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Kurzfassung

This paper shows modifying binder float-length, an easily adjustable parameter, there is significant influence on impact energy absorption, impact resistance and damage tolerance in 3D-woven layer-to-layer carbon/epoxy composites. Binder float-length was changed by modifying textile design without changing loom set-up. Three float lengths (1/2, 2/2 and 3/2) in consistent architecture were woven using constant warp density. Out-of-plane drop-weight impact was performed at 32 J&42 J energy and showed increases in float-length decreased energy absorption by 49% and 32% respectively in warp direction with no significant changes in weft. Conversely, in axial impact tests, higher float length showed higher crush force efficiency and specific energy absorption. This study has also concluded, in both out-of-plane and axial impact scenarios, higher float lengths increase damage tolerance. This work has expanded how minor changes in preform parameters can significantly change both out-of-plane and in-plane impact performance of 3D-woven composites without increased manufacturing cost, time or complexity.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/185820/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Influence of binder float length on the out-of-plane and axial impact performance of 3D woven composites
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ralph, CalvinUlster University,NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dahale, MonaliUlster UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Neale, GeoffreyUlster UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ramaswamy, KarthikUniversity of LimerickNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
McCarthy, MichaelUniversity of LimerickNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yoo, SanghyunSanghyun.Yoo (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6924-1716NICHT SPEZIFIZIERT
Toso, NathalieNathalie.Toso (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2803-1450NICHT SPEZIFIZIERT
Kelly, JohnUlster UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
McGarrigle, CormacUlster UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Harkin-Jones, EileenUlster UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
McIlhagger, AlistairUlster UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2021
Erschienen in:Composites Part A: Applied Science and Manufacturing
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:147
DOI:10.1016/j.compositesa.2021.106459
Verlag:Elsevier
ISSN:1359-835X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:3-Dimensional reinforcement Weaving Impact behaviour Damage tolerance
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturwerkstoffe und Bauweisen
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Strukturelle Integrität
Hinterlegt von: Yoo, Sanghyun
Hinterlegt am:22 Mär 2022 09:37
Letzte Änderung:07 Okt 2024 14:28

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