Klevanski, J. und Burkhardt, H. und Sippel, M. (2002) Parametrical Analyses of Liquid Fly Back Booster Ascent Controllability. Projektbericht, DLR-Interner Bericht. 647-2002/02. 24 S.
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Kurzfassung
This technical note describes parametrical analyses on the ascent flight controllability of winged reusable booster stages attached to an expendable Ariane core stage. Perturbations due to wind profiles, and additional gusts are regarded. In a dynamic simulation, control is performed by thrust vector gimballing of all available booster engines. Assuming realistic control loop data, a good degreee of robustness can be observed. In contrast, an ascent flight can not be realized in a configuration with fixed booster engines and thrust vector control only by EPC's Vulcain engine.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/1558/ | ||||||||||||||||
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Dokumentart: | Berichtsreihe (Projektbericht, DLR-Interner Bericht) | ||||||||||||||||
Zusätzliche Informationen: | LIDO-Berichtsjahr=2002, | ||||||||||||||||
Titel: | Parametrical Analyses of Liquid Fly Back Booster Ascent Controllability | ||||||||||||||||
Autoren: |
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Datum: | 2002 | ||||||||||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||||||||||
Seitenanzahl: | 24 | ||||||||||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||||||||||
Stichwörter: | Reusable space transportation, flight mechanics, ascent control, aerodynamic data, mass data, propulsion data, Ariane | ||||||||||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Verkehr und Weltraum (alt) | ||||||||||||||||
HGF - Programm: | Weltraum (alt) | ||||||||||||||||
HGF - Programmthema: | W RP - Raumtransport | ||||||||||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Weltraum | ||||||||||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | W RP - Raumtransport | ||||||||||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | E - keine Zuordnung | ||||||||||||||||
Standort: | Lampoldshausen | ||||||||||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Raumfahrtantriebe | ||||||||||||||||
Hinterlegt von: | DLR-Beauftragter, elib | ||||||||||||||||
Hinterlegt am: | 16 Sep 2005 | ||||||||||||||||
Letzte Änderung: | 06 Jan 2010 13:57 |
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