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First Stage Design Variations of Partially Reusable Launch Vehicles

Sippel, M. und Atanassov, U. und Klevanski, I. und Schmid, V. (2001) First Stage Design Variations of Partially Reusable Launch Vehicles. In: International Space Flanes & Hypersonic Systems & Technologies Conference. AIAA. 10th AIAA-NASDA-NAL-ISAS International Space Planes Conference, Kyoto, Japan, April 2001.

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Kurzfassung

This paper investigates different types of reusable first stages designed for a near term application with heavy lift launchers. The attached reference expendable space transportation system is a future Ariane 5 with cryogenic core and upper stage, but skipped solid rocket boosters. The design of the so called liquid fly-back boosters (LFBB) is restricted here to the incorporation of rocket motors already under development or in operation. LOX/RPI and LOX/LH2 combustion in different cycles is looked upon. The analyzed lay-out-variants of the reusable vehicle include attached single as well as dual LFBB-configurations. Catamaran type double fuselage stages are regarded to evaluate the potential in reducing the unsymmetrical thrust load of one side mounted boosters. Beside their primary use to boost heavy lift GTO missions, a second task may be covered by the same vehicle to accelerate the upper stages of small and medium launchers. The additional requirements in designing the same reusable launch vehicle for a least two different missions are studied. The investigation includes trajectory simulations and optimizations for ascent. Return to the launch site by the LFBB is regarded, concerning the propellant requirements and the loads on the vehicle. Different booster geometries are generated by CAD for a preliminary aerodynamic sizing, dimensioning, and mass estimation. Critical flight stability aspects are assessed by static and dynamic simulations. The paper includes a comparison of size and mass, as well as performance data of the different liquid fly-back booster configurations. The relevant rocket engine figures of performance, mass, reusability, and throttling capability are presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/1507/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2001, monograph_id=AIAA 2001-1899,
Titel:First Stage Design Variations of Partially Reusable Launch Vehicles
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sippel, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Atanassov, U.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klevanski, I.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmid, V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2001
Erschienen in:International Space Flanes & Hypersonic Systems & Technologies Conference
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
American Institute of Aeronautics and Astronautics, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:AIAA
Status:veröffentlicht
Veranstaltungstitel:10th AIAA-NASDA-NAL-ISAS International Space Planes Conference, Kyoto, Japan, April 2001
Veranstalter :AIAA-NASDA-NAL-ISAS
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W RP - Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - keine Zuordnung
Standort: Lampoldshausen
Institute & Einrichtungen:Institut für Raumfahrtantriebe
Hinterlegt von: Lohmiller, Monika
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:06 Jan 2010 13:53

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