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Comparison of Gradient-Based and Genetic Algorithms for Laminar Airfoil Shape Optimization

Simanowitsch, Daniel und Sudhi, Anand und Theiss, Alexander und Badrya, Camli und Hein, Stefan (2022) Comparison of Gradient-Based and Genetic Algorithms for Laminar Airfoil Shape Optimization. In: AIAA SciTech 2022 Forum, Seiten 1-21. ARC. AIAA Scitech Forum 2022, 2022-01-03 - 2022-01-07, San Diego, USA. doi: 10.2514/6.2022-0008. ISBN 978-162410631-6.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/6.2022-0008

Kurzfassung

Reducing airfoil drag is a common objective to decrease fuel burn and emissions in aviation. Shape optimization tools have been shown to effectively design low drag airfoils. Two different approaches for laminar airfoil shape optimization are currently under investigation within the German research cluster SE2A (Sustainable and Energy Efficient Aviation). One is based on a gradient-free genetic algorithm and the other one uses a gradient-based adjoint algorithm. The performance of these two optimization toolchains is compared. In addition, a combination of the two methods by using the former in exploring the design space and the latter for further refinement of the solution is inspected. The RAE2822 airfoil was chosen as baseline airfoil.Two design conditions at transonic speeds and one at subsonic speed were investigated. The result of the adjoint method was found to be dependent on the initial reference airfoil, which limited the extent of drag reduction. In comparison, the genetic algorithm could explore diverse geometries and produce designs with longer laminar flow and weaker shocks, but was more computationally expensive. The combination of the two methods utilized the strengths of both and resulted in maximum drag reduction.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/148613/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Part of Germany’s Excellence Strategy – EXC 2163/1-Sustainable and Energy Efficient Aviation – Project-ID 390881007. AIAA 2022-0008 Session: Key Technologies for Sustainable and Energy-Efficient Aviation I
Titel:Comparison of Gradient-Based and Genetic Algorithms for Laminar Airfoil Shape Optimization
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Simanowitsch, DanielDaniel.Simanowitsch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sudhi, Ananda.sudhi (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Theiss, Alexanderalexander.theiss (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Badrya, Camlic.badrya (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hein, StefanStefan.Hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2022
Erschienen in:AIAA SciTech 2022 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2022-0008
Seitenbereich:Seiten 1-21
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:ARC
ISBN:978-162410631-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:optimization, adjoint, genetic
Veranstaltungstitel:AIAA Scitech Forum 2022
Veranstaltungsort:San Diego, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Januar 2022
Veranstaltungsende:7 Januar 2022
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Simanowitsch, Daniel
Hinterlegt am:01 Feb 2022 14:16
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:46

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