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Short Fibre Reinforced CMC Materials for High Performance Brakes

Heidenreich, B. und Renz, R. und Krenkel, W. (2001) Short Fibre Reinforced CMC Materials for High Performance Brakes. In: High Temperature Ceramic Matrix Composites, Seiten 809-815. Wiley-VCH. 4th International Conference on High Temperature Ceramic Matric Composites (HT-CMC 4), München, 1-3. Oktober 2001. ISBN 3-527-30320-0.

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Kurzfassung

Carbon fibre reinforced Ceramic Matrix Composites (CMC) on the basis of woven fabrics are well known from the development of highly complex and thin walled structures for heat shields of reusable spacecrafts. Since 1988, DLR has developed so called C/C-SiC materials via a three step manufacturing route based on the infiltration of liquid silicon into porous carbon/carbon. Especially for automotive brake disks, the costs of the carbon fabrics and of the common processing techniques for the CFRP preform, like resin transfer moulding or autoclave technique, are too high for a serial production. The most promising way to reduce the costs for the brake disks and to simplify the CFRP manufacture is using a short fibre reinforcement and applying hot pressing techniques. In different tribological test campaigns the performance and the excellent wear resistance of brake disks with short fibre reinforcement were proven. Due to their high thermal stability and their low weight, a great leap in brake technology could be achieved, combining non-fading characteristics with better driving dynamics. This paper describes the manufacture of different short fibre reinforced C/C-SiC materials as well as patented processing techniques, especially for ventilated brake disks. Also, principal material properties and some specific problems in measuring mechanical strength values are reported.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/14837/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2002,
Titel:Short Fibre Reinforced CMC Materials for High Performance Brakes
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heidenreich, B.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Renz, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krenkel, W.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2001
Erschienen in:High Temperature Ceramic Matrix Composites
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 809-815
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Krenkel, W.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Naslain, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schneider, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Wiley-VCH
ISBN:3-527-30320-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CMC, ceramic, aerospace, brakes, applications, fibre reinforcement, short fibres
Veranstaltungstitel:4th International Conference on High Temperature Ceramic Matric Composites (HT-CMC 4), München, 1-3. Oktober 2001
Veranstalter :DGM/DLR
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W RP - Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen- und Konstruktionsforschung
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 22:22

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