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Crash and Impact Simulation of Aircraft Structures - Hybrid and FE Based Approaches

Kindervater, C. und Johnson, A. und Kohlgrüber, D. und Lützenburger, M. und Pentecôte, N. (2001) Crash and Impact Simulation of Aircraft Structures - Hybrid and FE Based Approaches. 3rd International KRASH Users' Seminar, Tempe, Arizona,USA, 8-10 January 2001.

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Kurzfassung

Within the Industrial and Material Technology Programs (IMT) "Crashworthiness for Commercial Aircraft" (Framework 3), "Commercial Aircraft - Design for Crash Survivability" (CRASURV/FW 4) and "High Velocity Impact of Composite Aircraft Structures "(HICAS/FW 4) all sponsored by the European Commission (CEC) - European partners participated with numerical crash and high velocity simulation studies of metallic and composite sub-components of aircraft structures. Both - a hybrid simulation technique with DRI-KRASH as well as a Finite Element (FE) based explicit crash code PAM-CRASH were used. Based on a full-scale aircraft KRASH stick model generated within the FW 3 project, for ditching, a coupled global/local methodology was applied, where the "hydrodynamic elements" of DRI-KRASH were calibrated by PAM-CRASH simulations of the structure/fluid interaction of representative sub-structures of the airframe. Most of the simulations could be correlated with data of crash and high velocity impact tests which were performed within the programs.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/14825/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2001,
Titel:Crash and Impact Simulation of Aircraft Structures - Hybrid and FE Based Approaches
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kindervater, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Johnson, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kohlgrüber, D.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lützenburger, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pentecôte, N.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2001
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:crash, impact, survivability, aircraft, simulation, finite element, hybrid
Veranstaltungstitel:3rd International KRASH Users' Seminar, Tempe, Arizona,USA, 8-10 January 2001
Veranstalter :Dynamic Response Inc & Arizona State University
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen- und Konstruktionsforschung
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 22:21

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