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The Suction Panel - xHLFC and Structural Solution for Energy Efficient Aviation

Wiedemann, Martin und Badrya, Camli und Prasannakumar, Adarsh und Lobitz, Lennart und Traub, Hendrik und Heimbs, Sebastian und Bülow, Christian und Sämann, Philipp und Hühne, Christian und Scheffler, Sven und Brod, Martin und Tariq, Muzzamil (2021) The Suction Panel - xHLFC and Structural Solution for Energy Efficient Aviation. In: AIAA SciTech 2022 Forum. AIAA SCITECH 2022 Forum, 2022-01-03 - 2022-01-07, San Diego. doi: 10.2514/6.2022-0007. ISBN 978-162410631-6.

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3MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2022-0007

Kurzfassung

Future energy-efficient aircraft requires a further drastic reduction in drag and weight. Is it contradictory to improve both at the same time? Is it possible to design a highly efficient HLFC system to be weight-neutral? The present study, performed within the Cluster of Excellence SE2A – Sustainable and Energy-Efficient Aviation, summarizes aspects and considerations of the contributing disciplines to derive a solution for a suction-based system on short-range aircraft wings with maximum efficiency, i.e. hybrid laminar flow control application capabilities at minimum weight penalty. Several new features – novel wing design and simulation tools, the potentials of thin plies for weigth saving and the 3D-printing possibilities for ventable core structures – are investigated to achive this goal.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/147926/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:The Suction Panel - xHLFC and Structural Solution for Energy Efficient Aviation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wiedemann, MartinInstitut für Faserverbundleichtbau und Adaptronikhttps://orcid.org/0000-0002-6095-9104NICHT SPEZIFIZIERT
Badrya, Camlic.badrya (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Prasannakumar, Adarsha.prasannakumar (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lobitz, Lennartl.lobitz (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Traub, HendrikTU Braunschweighttps://orcid.org/0000-0002-7814-0981NICHT SPEZIFIZIERT
Heimbs, Sebastians.heimbs (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bülow, ChristianChristian.Buelow (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7516-9212NICHT SPEZIFIZIERT
Sämann, PhilippPhilipp.Saemann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hühne, ChristianChristian.Huehne (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2218-1223140199837
Scheffler, Svens.scheffler (at) isd.uni-hannover.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brod, Martinm.brod (at) isd.uni-hannover.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tariq, Muzzamilm.tariq (at) isd.uni-hannover.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:30 Dezember 2021
Erschienen in:AIAA SciTech 2022 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2022-0007
ISBN:978-162410631-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hybrid Laminar Flow Control, Suction Panel, Thin Plies, 3D-Printing, Aerodynamics, Design, Stress, Fatigue
Veranstaltungstitel:AIAA SCITECH 2022 Forum
Veranstaltungsort:San Diego
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Januar 2022
Veranstaltungsende:7 Januar 2022
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik
Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Verbundprozesstechnologien
Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Funktionsleichtbau
Hinterlegt von: Wiedemann, Martin
Hinterlegt am:03 Jan 2022 09:00
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:46

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