elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Aerodynamic Investigation of Guide Vane Configurations Downstream a Rotating Detonation Combustor

Asli, Majid und Stathopoulos, Panagiotis und Paschereit, Christian Oliver (2020) Aerodynamic Investigation of Guide Vane Configurations Downstream a Rotating Detonation Combustor. Journal of Engineering for Gas Turbines and Power, 143 (6). American Society of Mechanical Engineers (ASME). doi: 10.1115/1.4049188. ISSN 0742-4795.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.1115/1.4049188

Kurzfassung

Any outlet restriction downstream of pressure gain combustion (PGC), such as turbine blades, affects its flow field and may cause additional thermodynamic losses. The unsteadiness in the form of pressure, temperature, and velocity vector fluctuations has a negative impact on the operation of conventional turbines. Additionally, experimental measurements and data acquisition present researchers with challenges that have to do mostly with the high temperature exhaust of PGC and the high frequency of its operation. Nevertheless, numerical simulations can provide important insights into PGC exhaust flow and its interaction with turbine blades. In this paper, a rotating detonation combustor (RDC) and a row of nozzle guide vanes have been modeled based on the data from literature and an available experimental setup. Unsteady Reynolds-averaged Navier-Stokes (URANS) simulations were done for five guide vane configurations with different geometrical parameters to investigate the effect of solidity and blade type representing different outlet restrictions on the RDC exhaust flow. The results analyzed the connection between total pressure loss and the vanes solidity and thickness to chord ratio. It is observed that more than 57 of the upstream velocity angle fluctuation amplitude was damped by the vanes. Furthermore, the area reduction was found to be the significant driving factor for damping the velocity angle fluctuations, whether in the form of solidity or thickness on chord ratio increment. This RDC exhaust flow investigation is an important primary step from a turbomachinery standpoint, which provided details of blade behavior in such an unsteady flow field.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/147776/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:061011
Titel:Aerodynamic Investigation of Guide Vane Configurations Downstream a Rotating Detonation Combustor
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Asli, MajidNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stathopoulos, PanagiotisNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Paschereit, Christian OliverNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:21 November 2020
Erschienen in:Journal of Engineering for Gas Turbines and Power
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:143
DOI:10.1115/1.4049188
Verlag:American Society of Mechanical Engineers (ASME)
ISSN:0742-4795
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Blades, Chords (Trusses), Combustion chambers, Damping, Exhaust systems, Explosions, Flow (Dynamics), Guide vanes, Pressure, Combustion, Simulation, Temperature, Fluctuations (Physics), Boundary-value problems, Turbomachinery, Mach number
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Materialien und Technologien für die Energiewende
HGF - Programmthema:Thermische Hochtemperaturtechnologien
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E VS - Verbrennungssysteme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Verbrennungs- und Kraftwerkssysteme
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für CO2-arme Industrieprozesse
Hinterlegt von: Stathopoulos, Panagiotis
Hinterlegt am:17 Dez 2021 17:12
Letzte Änderung:20 Okt 2023 08:41

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.