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Validation of an airline pilot assistant system for low-noise approach procedures

Jager, David und Zellmann, Christoph und Wunderli, Jean-Marc und Scholz, Marco und Abdelmoula, Fethi und Gerber, Martin (2021) Validation of an airline pilot assistant system for low-noise approach procedures. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 99 (103020), Seiten 1-11. Elsevier. doi: 10.1016/j.trd.2021.103020. ISSN 1361-9209.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
6MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920921003187

Kurzfassung

The recently developed airline pilot assistance system LNAS (Low Noise Augmentation System) supports pilots in optimizing approaches in terms of fuel consumption and noise emission by predicting the optimal vertical trajectory and best speed, configuration, and landing gear setting. The system continuously updates recommendations to provide the energy-optimal profile at any time. The noise reduction potential of the latest LNAS version was tested during a flight campaign in 2019 at Zurich Airport, Switzerland, using a dedicated Airbus A320 research aircraft. 43 LNASassisted and 21 conventional approaches were analyzed. Acoustic measurements taken at six microphone positions along the glide path revealed reductions in average sound exposure levels of up to 1.8 dBA when LNAS was used. Complementing detailed single-flight simulations using the aircraft noise program sonAIR confirmed the large noise reduction potential of LNAS, which may help reducing sound exposure in certain areas by up to 2.5 dBA.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/147072/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Validation of an airline pilot assistant system for low-noise approach procedures
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Jager, DavidDavid.Jaeger (at) empa.chNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zellmann, ChristophChristoph.Zellmann (at) empa.chhttps://orcid.org/0000-0001-7700-6062NICHT SPEZIFIZIERT
Wunderli, Jean-MarcEMPA/CH-Abt. LärmbekämpfungNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scholz, MarcoMarco.Scholz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Abdelmoula, Fethifethi.abdelmoula (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gerber, MartinSwiss Skylab FoundationNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:4 September 2021
Erschienen in:Transportation Research Part D: Transport and Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:99
DOI:10.1016/j.trd.2021.103020
Seitenbereich:Seiten 1-11
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Abdelmoula, FethiFethi.Abdelmoula (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
Name der Reihe:ELSEVIER: Transportation Research Part D 99 (2021) 103020
ISSN:1361-9209
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aircraft noise Noise abatement operational procedures Pilot assistance system Continuous descent approach LNAS sonAIR
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
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Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Hinterlegt von: Abdelmoula, Fethi
Hinterlegt am:14 Feb 2022 17:52
Letzte Änderung:14 Feb 2022 17:52

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