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A Simulation Study of the Interaction of a Blasius Boundary Layer with a Roughness Element

Sysyn, Ian und Bonner, Patrick und Jacobitz, Frank und Lemarechal, Jonathan und Costantini, Marco (2021) A Simulation Study of the Interaction of a Blasius Boundary Layer with a Roughness Element. In: Bulletin of the American Physical Society, 66 (12), Seiten 1-15. APS Physics. APS FWS Meeting - Online 2021, 2021-10-29 - 2021-10-30, University of San Diego, San Diego, CA, USA.

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Offizielle URL: https://sites.google.com/lbl.gov/aps-far-west-section/home#h.5zh80omfm6lm

Kurzfassung

Roughness elements on surfaces of transportation systems can contribute to the transition from laminar to turbulent flow, impacting the overall energy requirements due to increased drag, and improving the stability of lift forces. The present study considers the interaction of a Blasius Boundary Layer developing on a flat surface with a cylindrical roughness element of small aspect ratio and a height smaller than the local boundary layer thickness. Using Ansys CFD, the development of a horseshoe-shaped vortical structure around the roughness element as well as a recirculation zone directly downstream of the roughness element is observed. The simulations aim to reproduce previous experiments (J. Lemarechal et al., 2018) visualizing the flow structure through the use of temperature-sensitive paint (TSP) applied to a heated surface. The simulations and experiments qualitatively show the same vortical flow structure. A direct comparison of the surface temperatures in the roughness element’s wake region yields a correlation coefficient of 0.85, also indicating strong quantitative agreement between simulations and experiments. The temperature signature is also a good indicator for regions of high wall shear stress due to the horseshoe-vortex.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/146777/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:“Helen Quinn Award for Best Educational or Undergraduate Theory Research” (Preis gewonnen), Folien
Titel:A Simulation Study of the Interaction of a Blasius Boundary Layer with a Roughness Element
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sysyn, Ianisysyn (at) sandiego.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bonner, Patrickpbonner (at) sandiego.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jacobitz, Frankjacobitz (at) sandiego.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lemarechal, Jonathanjonathan.lemarechal (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3333-2664NICHT SPEZIFIZIERT
Costantini, Marcomarco.costantini (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0642-0199NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2021
Erschienen in:Bulletin of the American Physical Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:66
Seitenbereich:Seiten 1-15
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAPS PhysicsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:APS Physics
Name der Reihe:Conference Proceedings
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Roughness; Flat Plate; Blasius Boundary Layer; Temperature-Sensitive Paint
Veranstaltungstitel:APS FWS Meeting - Online 2021
Veranstaltungsort:University of San Diego, San Diego, CA, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 Oktober 2021
Veranstaltungsende:30 Oktober 2021
Veranstalter :American Physical Society - Far West Section
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:05 Jan 2022 21:45
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:45

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