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Assessment of the Handling Qualities of Multirotor Configurations using Real Time Simulation

Atci, Kagan und Jones, Michael und Jusko, Tim (2021) Assessment of the Handling Qualities of Multirotor Configurations using Real Time Simulation. Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.. DLRK 2021, 2021-08-31 - 2021-09-02, Bremen, Deutschland. doi: 10.25967/550236.

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2MB

Offizielle URL: https://www.dglr.de/publikationen/2021/550236.pdf

Kurzfassung

The popularity of the electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircraft in the Urban Air Mobility (UAM) market has significantly increased over the last decade. Many institutes and companies around the globe are conducting research in this field to translate the theory into practice by developing novel eVTOL configurations. At the German Aerospace Center, the Institute of Flight Systems has been developing processes not only to model novel configurations, but also to asses them qualitatively with real pilots. In this regard, a study concerning the Handling Qualities (HQs) assessments of a two passenger quadrotor configuration with variable blade pitch and variable rotor rotational speed control was conducted. The simulation tests were performed in DLR?s Air VEhicle Simulator (AVES), where the HQs were assessed through Mission Task Elements (MTEs) taken from ADS-33E-PRF. Results from the study showed critical HQs issues regarding the control sensitivity, vehicle stability and yaw bandwidth.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/144838/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Assessment of the Handling Qualities of Multirotor Configurations using Real Time Simulation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Atci, KaganKagan.Atci (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4975-4458NICHT SPEZIFIZIERT
Jones, MichaelMichael.Jones (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jusko, TimTim.Jusko (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0004-7571-9906NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:24 September 2021
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.25967/550236
Verlag:Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Urban Air Mobility, eVTOL, Multirotor, Quadrotor, Flight Dynamics, Handling Qualities
Veranstaltungstitel:DLRK 2021
Veranstaltungsort:Bremen, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:31 August 2021
Veranstaltungsende:2 September 2021
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Atci, Kagan
Hinterlegt am:25 Okt 2021 11:24
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:44

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