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Finite Element Method and Dynamical Energy Analysis in Vibroacoustics - A Comparative Study

Zettel, Sebastian Florens und Winter, Rene und Norambuena, Marco und Böswald, Marc und Richter, Martin und Tanner, Gregor (2021) Finite Element Method and Dynamical Energy Analysis in Vibroacoustics - A Comparative Study. In: 50th International Congress and Exposition of Noise Control Engineering, INTER-NOISE 2021, Seiten 1-11. InterNoise 2021, 2021-08-01 - 2021-08-05, Washington D.C. (virtuell). doi: 10.3397/IN-2021-1906. ISBN 978-173259865-2.

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Kurzfassung

Future aircraft concepts utilizing innovative lightweight structures and novel propulsion concepts are a necessity for long term sustainable air travel. While the development is mainly driven by lightweight design and fuel-efficient propulsion, these concepts may pose new challenges for the vibroacoustic analysis of cabin structures and the associated noise impact on passengers. Finite Element (FE) models derived from aircraft pre-design data are not optimized for use in acoustic analyses, i.e. the mesh typically is too coarse to provide meaningful results. At the same time, setting up Statistical Energy Analysis models for this specific purpose is adding another time-consuming step. An alternative possibly exists in the Dynamical Energy Analysis (DEA). This method allows to calculate the acoustic behavior of thin-walled structures in higher frequency ranges simply using existing FE meshes. In this paper an experimental lightweight aluminum structure and its respective FE model is investigated for a frequency range up to 5000 Hz. A comparison in terms of vibrational energy between DEA, FEM and measurement results is presented. Finally, a lower-bound frequency range is identified in which DEA and FEM correlate and thus allow a substitution for further simulations at higher frequencies. To ensure the transferability of the results to structures of other dimensions and materials, frequency scale factors based on analytical equations are derived.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/144699/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Finite Element Method and Dynamical Energy Analysis in Vibroacoustics - A Comparative Study
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zettel, Sebastian FlorensSebastian.Zettel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0001-0471-6327138795202
Winter, ReneRene.Winter (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Norambuena, MarcoMarco.Norambuena (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0870-4833NICHT SPEZIFIZIERT
Böswald, MarcMarc.Boeswald (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8260-8623NICHT SPEZIFIZIERT
Richter, MartinMartin.Richter (at) nottingham.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tanner, GregorGregor.Tanner (at) nottingham.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2021
Erschienen in:50th International Congress and Exposition of Noise Control Engineering, INTER-NOISE 2021
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.3397/IN-2021-1906
Seitenbereich:Seiten 1-11
ISBN:978-173259865-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Vibroacoustics, FEM, Dynamical Energy Analysis, Energy Correlation Criterion, Numerical, Experimental
Veranstaltungstitel:InterNoise 2021
Veranstaltungsort:Washington D.C. (virtuell)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 August 2021
Veranstaltungsende:5 August 2021
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und Systemidentifikation
Hinterlegt von: Zettel, Sebastian Florens
Hinterlegt am:01 Nov 2021 15:53
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:44

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