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Cleaner burning aviation fuels can reduce contrail cloudiness

Voigt, Christiane und Kleine, Jonas und Sauer, Daniel und Moore, Richard H. und Bräuer, Tiziana und Le Clercq, Patrick und Kaufmann, Stefan und Scheibe, Monika und Jurkat-Witschas, Tina und Aigner, Manfred und Bauder, Uwe und Boose, Yvonne und Borrmann, Stephan und Crosbie, Ewan und Diskin, Glenn S. und DiGangi, Joshua und Hahn, Valerian und Heckl, Christopher und Huber, Felix und Nowak, John B. und Rapp, Markus und Rauch, Bastian und Robinson, Claire und Schripp, Tobias und Shook, Michael und Winstead, Edward und Ziemba, Luke und Schlager, Hans und Anderson, Bruce E. (2021) Cleaner burning aviation fuels can reduce contrail cloudiness. Communications Earth & Environment, 2 (1), Seiten 1-10. Springer Nature. doi: 10.1038/s43247-021-00174-y. ISSN 2662-4435.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.1038/s43247-021-00174-y

Kurzfassung

Contrail cirrus account for the major share of aviation’s climate impact. Yet, the links between jet fuel composition, contrail microphysics and climate impact remain unresolved. Here we present unique observations from two DLR-NASA aircraft campaigns that measured exhaust and contrail characteristics of an Airbus A320 burning either standard jet fuels or low aromatic sustainable aviation fuel blends. Our results show that soot particles can regulate the number of contrail cirrus ice crystals for current emission levels. We provide experimental evidence that burning low aromatic sustainable aviation fuel can result in a 50 to 70% reduction in soot and ice number concentrations and an increase in ice crystal size. Reduced contrail ice numbers cause less energy deposition in the atmosphere and less warming. Meaningful reductions in aviation’s climate impact could therefore be obtained from the widespread adoptation of low aromatic fuels, and from regulations to lower the maximum aromatic fuel content.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/144492/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Cleaner burning aviation fuels can reduce contrail cloudiness
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Voigt, ChristianeDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-8925-7731NICHT SPEZIFIZIERT
Kleine, JonasDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sauer, DanielDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-0317-5063NICHT SPEZIFIZIERT
Moore, Richard H.NASA Langley Research Center, Hampton, VA, USAhttps://orcid.org/0000-0003-2911-4469NICHT SPEZIFIZIERT
Bräuer, TizianaDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Le Clercq, PatrickDLR, VTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kaufmann, StefanDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-0767-1996NICHT SPEZIFIZIERT
Scheibe, MonikaDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jurkat-Witschas, TinaDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aigner, ManfredDLR, VTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bauder, UweDLR, VThttps://orcid.org/0000-0002-5019-6043NICHT SPEZIFIZIERT
Boose, YvonneDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-9495-2165NICHT SPEZIFIZIERT
Borrmann, StephanUniv. Mainz und MPI für Chemie, MainzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Crosbie, EwanNASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Diskin, Glenn S.NASA Langley Research Center, Hampton, VA, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
DiGangi, JoshuaNasa Langley Research Center, Hampton, VA, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hahn, ValerianDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heckl, ChristopherDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Huber, FelixDLR, RBNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nowak, John B.NASA Langley Research Center, Hampton, VA, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rapp, MarkusDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-1508-5900NICHT SPEZIFIZIERT
Rauch, BastianDLR, VThttps://orcid.org/0000-0002-1393-5943NICHT SPEZIFIZIERT
Robinson, ClaireNASA Langley Research Center, Hampton, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schripp, TobiasDLR, VThttps://orcid.org/0000-0002-1594-7331NICHT SPEZIFIZIERT
Shook, MichaelNasa Langley Research Center, Hampton, VA, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Winstead, EdwardNASA Langley Research Center, Hampton, Virginia, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ziemba, LukeNASA Langley Research Center, Hampton, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schlager, HansDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Anderson, Bruce E.NASA, Langley, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:17 Juni 2021
Erschienen in:Communications Earth & Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:2
DOI:10.1038/s43247-021-00174-y
Seitenbereich:Seiten 1-10
Verlag:Springer Nature
ISSN:2662-4435
Status:veröffentlicht
Stichwörter:contrails, alternative fuels, climate, aviation, measurements
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt, E - Verbrennungs- und Kraftwerkssysteme
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik
Institut für Physik der Atmosphäre > Atmosphärische Spurenstoffe
Institut für Physik der Atmosphäre
Institut für Verbrennungstechnik
Hinterlegt von: Voigt, Dr.rer.nat. Christiane
Hinterlegt am:12 Okt 2021 08:21
Letzte Änderung:05 Dez 2023 07:45

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