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Effect of internal geometry and orientation on the performance of a helium-filled soap bubble nozzle

Gibeau, Bradley und Gingras, Drew und Raffel, Jan und Raffel, Markus und Ghaemi, Sina (2019) Effect of internal geometry and orientation on the performance of a helium-filled soap bubble nozzle. In: Proceedings of the 13th International Symposium on Particle Image Velocimetry, Seiten 1-10. Universität der Bundeswehr München: AtheneForschung. 13th International Symposium on Particle Image Velocimetry (ISPIV 2019), 2019-07-22 - 2019-07-24, Munich, Germany.

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Offizielle URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Effect-of-internal-geometry-and-orientation-on-the-Gibeau-Gingras/532543b024559f6540d6c797b4b3834f83f2b897#paper-header

Kurzfassung

Various design considerations for helium-filled soap bubble generators are investigated. These include the effects of modifying internal nozzle geometry and nozzle operating orientation on nozzle performance, as well as the tracing fidelity of the bubbles produced by a multi-nozzle system and the impact of placing a full-scale generator in the settling chamber of a wind tunnel. Modifications to internal nozzle geometry are found to directly impact the nozzle production regimes, and some evidence is provided to suggest that operating orientation does the same. The mean time responses are found to obey a previously defined theoretical relationship (Engler Faleiros et al. 2019, Exp Fluids), and the standard deviations of the time response distributions indicate that 95% of the bubbles produced by the system will accurately track velocity fluctuations with a time scale of 3 ms or greater when the bubbles are neutrally buoyant on average. Placing a full-scale generator in the settling chamber of a wind tunnel is found to increase the maximum freestream deficit by up to 1.2% and the freestream turbulence intensity by at most 0.3% for freestream velocities between 6 and 30 m/s.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/144211/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Effect of internal geometry and orientation on the performance of a helium-filled soap bubble nozzle
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gibeau, BradleyUniversity of AlbertaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gingras, DrewUniversity of AlbertaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Raffel, JanUniversity of AlbertaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Raffel, MarkusMarkus.Raffel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3340-9115133716118
Ghaemi, Sinaghaemi (at) ualberta.caNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2019
Erschienen in:Proceedings of the 13th International Symposium on Particle Image Velocimetry
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-10
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Prof. Kähler, Christian J.Universität der Bundeswehr MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hain, RainerUniversität der Bundeswehr MüncheNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scharnowski, SvenUniversität der Bundeswehr MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fuchs, ThomasUniversität der Bundeswehr MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Universität der Bundeswehr München: AtheneForschung
Name der Reihe:Conference Proceedings online
Status:veröffentlicht
Stichwörter:PIV, Particle Image Velocimetry, tracer particle, soap bubble, wind tunnel
Veranstaltungstitel:13th International Symposium on Particle Image Velocimetry (ISPIV 2019)
Veranstaltungsort:Munich, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 Juli 2019
Veranstaltungsende:24 Juli 2019
Veranstalter :UniBw München
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Carter, Beatrice
Hinterlegt am:04 Nov 2021 19:02
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:43

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