elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Impact of air contamination by NOx on the performance of high temperature PEM fuel cells

Schonvogel, Dana und Büsselmann, Julian und Schmies, Henrike und Langnickel, Hendrik und Wagner, Peter und Dyck, Alexander (2021) Impact of air contamination by NOx on the performance of high temperature PEM fuel cells. International Journal of Hydrogen Energy, 46 (68), Seiten 33934-33947. Elsevier. doi: 10.1016/j.ijhydene.2021.07.211. ISSN 0360-3199.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360319921029682

Kurzfassung

High temperature PEM fuel cells show enhanced tolerances regarding fuel impurities like CO for use in various applications. However, the impact of air impurities like NOx on the cell behavior is not completely understood yet. This study provides systematic investigation during 500 h of operation in presence of cathode air containing 10 ppm NO or NO2. Nitrogen oxides provoke a strongly and linearly decreasing voltage of 245.3 ± 18.5 mV h^-1 and highly comparable damage that verifies similar HT-PEMFC degradation via both oxides. Cyclic voltammetry and electron microscopy reveal the loss of electrochemical catalyst surface by selectively poisoned surface and enforced catalyst particle growth. Impedance spectroscopy reveals besides increased electrode charge transfer resistances an affected proton conductivity. In contrast, SO2/NO2 impurity mixture in real occurring Ratio causes less voltage decay due to a positive SO2 impact through H2SO4 formation causing further shown and discussed effects like nitrate formation and discharge.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/143747/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Impact of air contamination by NOx on the performance of high temperature PEM fuel cells
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schonvogel, DanaDana.Schonvogel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2485-740XNICHT SPEZIFIZIERT
Büsselmann, Julianjulian.buesselmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2197-6056NICHT SPEZIFIZIERT
Schmies, HenrikeHenrike.Schmies (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6565-1280NICHT SPEZIFIZIERT
Langnickel, Hendrikhendrik.langnickel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, Peterp.wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5644-9881NICHT SPEZIFIZIERT
Dyck, Alexanderalexander.dyck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5010-8226NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 Oktober 2021
Erschienen in:International Journal of Hydrogen Energy
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:46
DOI:10.1016/j.ijhydene.2021.07.211
Seitenbereich:Seiten 33934-33947
Verlag:Elsevier
ISSN:0360-3199
Status:veröffentlicht
Stichwörter:High temperature PEM fuel cells Membrane electrode assembly Durability Air pollution Nitrogen oxides
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Energie und Verkehr (alt), E - Elektrochemische Prozesse
Standort: Oldenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Vernetzte Energiesysteme > Stadt- und Gebäudetechnologien
Institut für Technische Thermodynamik > Elektrochemische Energietechnik
Hinterlegt von: Büsselmann, Julian
Hinterlegt am:13 Sep 2021 16:40
Letzte Änderung:28 Okt 2021 11:12

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.