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Evaluation of a Real-Time Simulation Environment for Helicopter Air-to-Air Refueling Investigations

Schmidt, Sven Olaf und Jones, Michael und Löchert, Patrick (2021) Evaluation of a Real-Time Simulation Environment for Helicopter Air-to-Air Refueling Investigations. In: 47th European Rotorcraft Forum, ERF 2021. 47th European Rotorcraft Forum, ERF 2021, 2021-09-07 - 2021-09-09, United Kingdom (virtual).

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Kurzfassung

The ability to perform air-to-air refueling (AAR) can dramatically extend the utility of helicopters, through effectively providing unlimited range. For helicopters, AAR is typically performed utilizing the probe-and-drogue aerial refueling method. This is a complex maneuver, where normally both the helicopter and tanker aircraft are operating at the limits of their flight envelopes. In addition, the wake flow from the tanker aircraft can cause a significant disturbance on the refueling helicopter. This paper presents the initial evaluation of an AAR scenario constructed within DLR’s flight simulator, the Air Vehicle Simulator (AVES), based on current procedures and pilot interviews. A mission task was defined to assess the scenario in AVES and results are subsequently discussed. For pilots unfamiliar to formation flight or HAAR the results show the difficulty of the flying task itself at the given cueing. Measures for improvement in future investigations are suggested.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/143643/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Evaluation of a Real-Time Simulation Environment for Helicopter Air-to-Air Refueling Investigations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schmidt, Sven OlafS-OSchmidt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0356-0842NICHT SPEZIFIZIERT
Jones, MichaelMichael.Jones (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1782-739XNICHT SPEZIFIZIERT
Löchert, PatrickPatrick.Loechert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 September 2021
Erschienen in:47th European Rotorcraft Forum, ERF 2021
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:helicopter air-to-air refueling, HAAR, aerial refueling, Future Air-to-Air Refueling, F(AI)²R, FAI2R, Future Military Transport Aircraft, FMTA, Generic Helicopter Model, GHM, heavy lift cargo helicopter, receiver, tanker, wake, flow field, turbulence, interaction, interference, probe, drogue, procedures, simulation, training, handling qualities, Mission Task Element, MTE, flying task, turbulence rating
Veranstaltungstitel:47th European Rotorcraft Forum, ERF 2021
Veranstaltungsort:United Kingdom (virtual)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:7 September 2021
Veranstaltungsende:9 September 2021
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Schmidt, Sven Olaf
Hinterlegt am:31 Jan 2022 16:41
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:43

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