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Swirl-Nozzle Interaction Experiments: Influence of Injection-Reservoir Pressure and Injection Time

Hirschberg, Lionel und Bake, Friedrich und Knobloch, Karsten und Hulshoff, Steven J. (2021) Swirl-Nozzle Interaction Experiments: Influence of Injection-Reservoir Pressure and Injection Time. In: AIAA Aviation and Aeronautics Forum and Exposition, AIAA AVIATION Forum 2021. 27th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference / AIAA AVIATION 2021 FORUM, 2021-08-02 - 2021-08-06, Virtual Event. doi: 10.2514/6.2021-2286. ISBN 978-162410610-1.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/6.2021-2286

Kurzfassung

Quantitative measurements of sound due to swirl-nozzle interaction are presented for the first time. In the experiment a swirl structure was generated by means of tangential injection into a steady swirl-free flow upstream from a choked convergent-divergent nozzle. Ingestion of swirl by the choked nozzle caused a mass-flow rate change, which resulted in a downstream measured acoustic response. The amplitude of this acoustic response was found to be proportional to the square of the tangential mass-flow rate used to generate swirl. This was, assuming that the upstream generated swirl intensity is proportional to the tangential injection mass-flow rate, predicted by a previously published quasi-steady model for the swirl-nozzle interaction sound source (Hirschberg, L., Hulshoff, S. J., and Bake, F., “Sound Production due to SwirlNozzle Interaction: Model-Based Analysis of Experiments,” AIAA Journal, Published online on Nov. 11th 2020, doi: 10.2514/1.J059669.). The tangential-injection time was varied, and found to not influence the amplitude of the acoustic response. This indicates that quasi-steady modelling remains applicable, even for smallest achievable upstream swirl structure with an axial length of ca. three upstream diameters.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/143475/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Swirl-Nozzle Interaction Experiments: Influence of Injection-Reservoir Pressure and Injection Time
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hirschberg, LionelLionel.Hirschberg (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bake, FriedrichFriedrich.Bake (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3235-428XNICHT SPEZIFIZIERT
Knobloch, KarstenKarsten.Knobloch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3424-0809NICHT SPEZIFIZIERT
Hulshoff, Steven J.S.J.Hulshoff (at) TUDelft.NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2021
Erschienen in:AIAA Aviation and Aeronautics Forum and Exposition, AIAA AVIATION Forum 2021
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2021-2286
ISBN:978-162410610-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Core Noise, Combustion Noise, Vortex Noise, Swirl-Nozzle-Interaction, Indirect Combustion Noise
Veranstaltungstitel:27th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference / AIAA AVIATION 2021 FORUM
Veranstaltungsort:Virtual Event
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:2 August 2021
Veranstaltungsende:6 August 2021
Veranstalter :AIAA / CEAS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Bake, Dr.-Ing. Friedrich
Hinterlegt am:19 Aug 2021 07:51
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:43

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