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The use of operational modal analysis and mode tracking for insight into polar vessel operations

van Zijl, Christof und Soal, Keith Ian und Volkmar, Robin und Govers, Yves und Böswald, Marc und Bekker, Annie (2021) The use of operational modal analysis and mode tracking for insight into polar vessel operations. Marine Structures, 79 (103043). Elsevier. doi: 10.1016/j.marstruc.2021.103043. ISSN 0951-8339.

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Kurzfassung

Accurate dynamic models of flexible ship structures are required to predict structural vibration caused by environmental loads. Knowledge of dynamic or modal properties are important, for example, to study fatigue damage. In this paper, operational modal analysis (OMA) is used to identify the vibration characteristics of a polar vessel from full-scale acceleration measurements. Five modes are tracked over a range of different operating and environmental conditions, including calm, open water, two ice cases and an open water storm. Compared to the calm, open water conditions, vertical bending modes were generally affected the most by the operating environment, with natural frequency and damping increasing up to 3.7 and 349 %, respectively, in ice. Severity of two-node and three-node vertical bending responses, quantified using a root-mean-square value, were found to be especially large during the open water storm case. Temporal behaviour of two-node and three-node vertical bending due to wave-slamming further contained multiple whipping responses, pointing towards possible cumulative damage over a large number of stress cycles occurring at the midship. Higher damping in ice resulted in responses with lower magnitudes and shorter durations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/143422/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:The use of operational modal analysis and mode tracking for insight into polar vessel operations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
van Zijl, ChristofNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Soal, Keith IanKeith.Soal (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5132-6823NICHT SPEZIFIZIERT
Volkmar, RobinRobin.Volkmar (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5920-0686NICHT SPEZIFIZIERT
Govers, YvesYves.Govers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2236-596XNICHT SPEZIFIZIERT
Böswald, MarcMarc.Boeswald (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8260-8623NICHT SPEZIFIZIERT
Bekker, Annieannieb (at) sun.ac.zaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:9 Juni 2021
Erschienen in:Marine Structures
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:79
DOI:10.1016/j.marstruc.2021.103043
Verlag:Elsevier
ISSN:0951-8339
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Operational modal analysis, mode tracking, full-scale measurements, polar vessels, whipping, fatigue
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und Systemidentifikation
Hinterlegt von: Soal, Dr Keith Ian
Hinterlegt am:02 Sep 2021 11:48
Letzte Änderung:28 Mär 2023 23:59

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