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Distortion correction of two-component - two-dimensional PIV using a large imaging sensor with application to measurements of a turbulent boundary layer flow at Re_tau=2386

Sun, Bihai und Shehzad, Muhammad und Jovic, Daniel und Cuvier, Christophe und Willert, Christian und Ostovan, Yasar und Foucaut, Jean Marc und Atkinson, Callum und Soria, Julio (2021) Distortion correction of two-component - two-dimensional PIV using a large imaging sensor with application to measurements of a turbulent boundary layer flow at Re_tau=2386. Experiments in Fluids, 62, Seite 183. Springer Nature. doi: 10.1007/s00348-021-03273-w. ISSN 0723-4864.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/s00348-021-03273-w

Kurzfassung

In the past decade, advances in electronics technology have made larger imaging sensors available to the experimental fluid mechanics community. These advancements have enabled the measurement of 2-component 2-dimensional (2C-2D) velocity fields using particle image velocimetry (PIV) with much higher spatial resolution than previously possible. However, due to the large size of the sensor, the lens distortion needs to be taken into account as it will now have a more significant effect on the measurement quality that must be corrected to ensure accurate high-fidelity 2C-2D velocity field measurements. In this paper, two dewarping models, a second-order rational function (R2) and a bicubic polynomial (P3) are investigated with regards to 2C-2D PIV measurements of a turbulent boundary layer (TBL) using a large imaging sensor. Two approaches are considered and compared: (i) dewarping the images prior to the PIV cross-correlation analysis and (ii) undertaking the PIV cross-correlation analysis using the original recorded distorted images then followed by using the mapping functions derived for image dewarping to provide the correct spatial location of the velocity measurement point. The results demonstrate that the use of P3 dewarping model to correct lens distortion yields better results than the R2 dewarping model. Furthermore, both approaches for the P3 dewarping model yield results that are statistically indistinguishable.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/143352/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Distortion correction of two-component - two-dimensional PIV using a large imaging sensor with application to measurements of a turbulent boundary layer flow at Re_tau=2386
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sun, BihaiMonash Universityhttps://orcid.org/0000-0002-2587-050XNICHT SPEZIFIZIERT
Shehzad, MuhammadMonash UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jovic, DanielMonash UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cuvier, ChristopheUniv. Lille, CNRS, ONERA, Arts et Metiers Institute of Technology, Centrale Lille, UMR 9014 - LMFLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Willert, ChristianChris.Willert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1668-0181NICHT SPEZIFIZIERT
Ostovan, YasarUniv. Lille, CNRS, ONERA, Arts et Metiers Institute of Technology, Centrale Lille, UMR 9014 - LMFLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Foucaut, Jean MarcUniv. Lille, CNRS, ONERA, Arts et Metiers Institute of Technology, Centrale Lille, UMR 9014 - LMFLhttps://orcid.org/0000-0003-0800-8608NICHT SPEZIFIZIERT
Atkinson, CallumMonash Universityhttps://orcid.org/0000-0003-3726-2103NICHT SPEZIFIZIERT
Soria, JulioMonash Universityhttps://orcid.org/0000-0002-7089-9686NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2021
Erschienen in:Experiments in Fluids
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:62
DOI:10.1007/s00348-021-03273-w
Seitenbereich:Seite 183
Verlag:Springer Nature
ISSN:0723-4864
Status:veröffentlicht
Stichwörter:particle image velocimetry, 2C-2D PIV, image dewarping, lens distortion, turbulent boundary layer
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksmesstechnik
Hinterlegt von: Willert, Dr.phil. Christian
Hinterlegt am:18 Okt 2021 08:13
Letzte Änderung:12 Mai 2023 13:06

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