elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Numerical Simulation and Validation of Aerodynamics of Static and Dynamic Spoilers

Geisbauer, Sven (2021) Numerical Simulation and Validation of Aerodynamics of Static and Dynamic Spoilers. Journal of Aircraft, 58 (6), Seiten 1187-1203. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C036145. ISSN 0021-8669.

[img] PDF - Postprintversion (akzeptierte Manuskriptversion)
8MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/pdf/10.2514/1.C036145

Kurzfassung

Spoilers play a vital role in the flight control systems of modern transport aircraft. Because of their efficiency and fast deflection rates, they are widely used to assist in roll control or for gust load alleviation purposes. Simulating the aerodynamic behavior of spoilers still is a challenging task, as deflecting a spoiler always induces flow separation. The work presented in this paper therefore focused on extending the application range of DLR, German Aerospace Center’s in-house flow solver TAU by verifying and validating it for spoiler applications. In a first step, the work focused on steady and unsteady simulations of static and dynamic spoiler deflections in the low-speed regime. It was shown that the chosen numerical approach is well suited to reproduce the surface pressure distribution for static spoiler deflections of up to 50 deg. Above that, the simulated transient aerodynamic response was found to be in good agreement with experimental data for a variety of deflection times and deflection angles.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/143202/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Numerical Simulation and Validation of Aerodynamics of Static and Dynamic Spoilers
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Geisbauer, SvenSven.Geisbauer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:7 Juli 2021
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:58
DOI:10.2514/1.C036145
Seitenbereich:Seiten 1187-1203
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CFD, validation, verification, TAU, spoiler, control surface, unsteady, RANS, uRANS, turbulence model influence
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Geisbauer, Sven
Hinterlegt am:16 Jul 2021 07:27
Letzte Änderung:04 Jan 2022 11:37

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.