elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Gust load alleviation for flexible aircraft using discrete-time H-infinity preview control

Khalil, Ahmed Khalil Ali und Fezans, Nicolas (2021) Gust load alleviation for flexible aircraft using discrete-time H-infinity preview control. The Aeronautical Journal, 125 (1284), Seiten 341-364. Cambridge University Press. doi: 10.1017/aer.2020.85. ISSN 0001-9240.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Kurzfassung

Turbulence and gusts cause variations in the aerodynamic forces and moments applied to the structure of aircraft, resulting in passenger discomfort and dynamic loads on the structure that it must be designed to support. By designing Gust Load Alleviation (GLA) systems, two objectives can be achieved: first, realizing higher passenger comfort; and second, reducing the dynamic structural loads, which allows the design of lighter structures. In this paper, a methodology for designing combined feedback/feedforward GLA systems is proposed. The methodology relies on the availability of a wind profile ahead of the aircraft measured by a Doppler LIDAR sensor, and is based on H-infinity-optimal control techniques and a discrete-time preview-control problem formulation. Moreover, to allow design trade-offs between those two objectives (to achieve design flexibility) as well as to allow specification of robustness criteria, a variant of the problem using multi-channel H-infinity-optimal control techniques is introduced. The methodology developed in this paper is intended to be applied to large aircraft, e.g. transport aircraft or business jets. The simulation results show the effectiveness of the proposed design methodology in accounting for the measured wind profile to achieve the two mentioned objectives, while ensuring both design flexibility and controller robustness and optimality.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/142912/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Gust load alleviation for flexible aircraft using discrete-time H-infinity preview control
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Khalil, Ahmed Khalil AliAhmed.Khalil (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fezans, NicolasNicolas.Fezans (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4351-3474NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Februar 2021
Erschienen in:The Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:125
DOI:10.1017/aer.2020.85
Seitenbereich:Seiten 341-364
Verlag:Cambridge University Press
ISSN:0001-9240
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Robust Control; Preview Control; LIDAR; Load Alleviation; Flexible Aircraft; Aeroelasticity; Flight Dynamics; Modeling and Simulation; Handling Qualities; Ride Qualities
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - keine Zuordnung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Hinterlegt von: Fezans, Nicolas
Hinterlegt am:08 Dez 2021 20:32
Letzte Änderung:27 Jun 2023 09:10

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.