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Review of Adaptive Shock Control Systems

Künnecke, Sven Christian und Vasista, Srinivas und Riemenschneider, Johannes und Keimer, Ralf und Kintscher, Markus (2021) Review of Adaptive Shock Control Systems. Applied Sciences, 11 (2), Seite 817. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/app11020817. ISSN 2076-3417.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
6MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2076-3417/11/2/817

Kurzfassung

Drag reduction plays a major role in future aircraft design in order to lower emissions in aviation. In transonic flight, the transonic shock induces wave drag and thus increases the overall aircraft drag and hence emissions. In the past decades, shock control has been investigated intensively from an aerodynamic point of view and has proven its efficacy in terms of reducing wave drag. Furthermore, a number of concepts for shock control bumps (SCBs) that can adapt their position and height have been introduced. The implementation of adaptive SCBs requires a trade-off between aerodynamic benefits, system complexity and overall robustness. The challenge is to find a system with low complexity which still generates sufficient aerodynamic improvement to attain an overall system benefit. The objectives of this paper are to summarize adaptive concepts for shock control, and to evaluate and compare them in terms of their advantages and challenges of their system integrity so as to offer a basis for robust comparisons. The investigated concepts include different actuation systems as conventional spoiler actuators, shape memory alloys (SMAs) or pressurized elements. Near-term applications are seen for spoiler actuator concepts while highest controllability is identified for concepts several with smaller actuators such as SMAs.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/142828/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Review of Adaptive Shock Control Systems
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Künnecke, Sven ChristianSven.Kuennecke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7139-3492NICHT SPEZIFIZIERT
Vasista, SrinivasSrinivas.Vasista (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7917-6740NICHT SPEZIFIZIERT
Riemenschneider, JohannesJohannes.Riemenschneider (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5485-8326NICHT SPEZIFIZIERT
Keimer, RalfRalf.Keimer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9638-4413NICHT SPEZIFIZIERT
Kintscher, Markusmarkus.kintscher (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0600-0135NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:16 Januar 2021
Erschienen in:Applied Sciences
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:11
DOI:10.3390/app11020817
Seitenbereich:Seite 817
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
Name der Reihe:Smart Aircraft Morphing Technologies
ISSN:2076-3417
Status:veröffentlicht
Stichwörter:morphing wing; shock control bumps; adaptive spoiler; transonic drag reduction
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturwerkstoffe und Bauweisen
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Adaptronik
Vorstandsbereich Luftfahrtforschung und -technologie > Programmdirektion Luftfahrt
Hinterlegt von: Künnecke, Sven Christian
Hinterlegt am:21 Jun 2021 08:53
Letzte Änderung:24 Mai 2022 23:47

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