elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Global Perspective on CO2 Emission Dynamics of Electric Vehicles

Märtz, Alexandra und Plötz, Patrick und Jochem, Patrick (2021) Global Perspective on CO2 Emission Dynamics of Electric Vehicles. Environmental Research Letters, 16 (5), 054043. Institute of Physics (IOP) Publishing. doi: 10.1088/1748-9326/abf8e1. ISSN 1748-9326.

[img] PDF - Postprintversion (akzeptierte Manuskriptversion)
1MB

Offizielle URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/abf8e1

Kurzfassung

Plug-in electric vehicles (PEVs) are a promising option for greenhouse gas (GHG) mitigation in the transport sector - especially when the fast decrease in carbon emissions from electricity provision is considered. The rapid uptake of renewable electricity generation worldwide implies an unprecedented change that affects the carbon content of electricity for battery production as well as charging and thus the GHG mitigation potential of PEV. However, most studies assume fixed carbon content of the electricity in the environmental assessment of PEV and the fast change of the generation mix has not been studied on a global scale yet. Furthermore, the inclusion of up-stream emissions remains an open policy problem. Here, we apply a reduced life cycle assessment approach including the well-to-wheel emissions of PEV and taking into account future changes in the electricity mix. We compare future global energy scenarios and combine them with PEV diffusion scenarios. Our results show that the remaining carbon budget is best used with a very early PEV market diffusion; waiting for cleaner PEV battery production cannot compensate for the lost carbon budget in combustion vehicle usage.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/141950/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Global Perspective on CO2 Emission Dynamics of Electric Vehicles
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Märtz, AlexandraKITNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plötz, PatrickFraunhofer ISINICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jochem, PatrickPatrick.Jochem (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7486-4958NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:16 April 2021
Erschienen in:Environmental Research Letters
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:16
DOI:10.1088/1748-9326/abf8e1
Seitenbereich:054043
Verlag:Institute of Physics (IOP) Publishing
ISSN:1748-9326
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Electric Vehicle, Energy system, CO2 emissions, global
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Energiesystemdesign
HGF - Programmthema:Energiesystemtransformation
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SY - Energiesystemtechnologie und -analyse
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Systemanalyse und Technologiebewertung
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Vernetzte Energiesysteme > Energiesystemanalyse, ST
Hinterlegt von: Jochem, Patrick
Hinterlegt am:12 Jul 2021 10:03
Letzte Änderung:05 Dez 2023 07:48

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.