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Potential hazards of wind turbine wake vortices for ultra-light sports rotorcraft

van der Wall, Berend G. (2020) Potential hazards of wind turbine wake vortices for ultra-light sports rotorcraft. sonstiger Bericht. 207 S.

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Offizielle URL: https://www.dlr.de/as/Portaldata/5/Resources/dokumente/aktuelles/2018-stab/Jahresbericht2018.pdfungen/stab_workshop/STAB-Jahresbericht-2020.pdf

Kurzfassung

Rotorcraft of the ultra-light class (autogiros and helicopters) operate from sport airfields, often with wind turbines (WT) in the surroundings. During their flight at typically low height above ground they may encounter the wake of the WT including the tip vortices. The wind deficit inside the WT wake tube is not large, but the much larger swirl velocities of the tip vortices spiraling around the wake tube may be of concern. The problem is two-fold: first, do pilots have enough control margin and/or authority to mitigate the vortex impact on their rotorcraft trim; second, in case of no pilot action: will the flapping developing be within allowed limits?

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/141629/
Dokumentart:Berichtsreihe (sonstiger Bericht)
Zusätzliche Informationen:Seiten 200-201
Titel:Potential hazards of wind turbine wake vortices for ultra-light sports rotorcraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
van der Wall, Berend G.Berend.VanDerWall (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6144-0921NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2020
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Seitenanzahl:207
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTDGLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:STAB JAhresbericht 2018
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Helicopter aerodynamics, aerodynamic interaction, vortex-rotor interaction, rotor blade flapping, wind turbine wake
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: van der Wall, Prof. Dr. Berend G.
Hinterlegt am:14 Feb 2022 19:56
Letzte Änderung:14 Feb 2022 19:56

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