elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Numerical position optimization of an over the wing mounted engine installation

Lange, Fabian und Rudnik, Ralf (2020) Numerical position optimization of an over the wing mounted engine installation. CEAS Aeronautical Journal, 12, Seiten 135-146. Springer. doi: 10.1007/s13272-020-00485-4. ISSN 1869-5582.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: http://links.springernature.com/f/a/y9bS__Edyj2-SchLuHttOw~~/AABE5gA~/RgRiBkhUP0TtaHR0cDovL2xpbmsuc3ByaW5nZXIuY29tL2FydGljbGUvMTAuMTAwNy9zMTMyNzItMDIwLTAwNDg1LTQ_d3RfbWM9SW50ZXJuYWwuRXZlbnQuMS5TRU0uQXJ0aWNsZUF1dGhvckFzc2lnbmVkVG9Jc3N1ZSZ1dG1fc291cmNlPUFyd

Kurzfassung

The Collaborative Research Center 880 is investigating different technologies and configurative variants for the purpose of short take-off and landing (STOL) capabilities, ranging from high-lift systems with Coanda flaps to unusual but potentially more efficient engine arrangements. The present study focuses on the reference configuration 3 (REF3). This configuration is characterized by an UHBR over-the-wing nacelle (OWN) located above the wing trailing edge. Starting from the wing/ body configuration the installation effects of the OWN were investigated. A fully automatized surrogate based optimization was used to evaluate the impact of an engine position variation in vertical and horizontal direction to observe fundamental aerodynamic interactions between wing and OWN in cruise flight conditions. Due to the presence of OWN and pylon, a distinct disturbance on the wing upper surface could be observed leading to significant interference effects. Nevertheless, the overall cruise drag of REF3 could be improved by 37 drag counts or nearly 11% due to the position optimization.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/140924/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Numerical position optimization of an over the wing mounted engine installation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lange, Fabianfabian.lange (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5854-2345NICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, RalfRalf.Rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2020
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:12
DOI:10.1007/s13272-020-00485-4
Seitenbereich:Seiten 135-146
Verlag:Springer
ISSN:1869-5582
Status:veröffentlicht
Stichwörter:OWN, engine postition, optimization
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Lange, Fabian
Hinterlegt am:12 Feb 2021 07:15
Letzte Änderung:23 Okt 2023 13:00

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.