elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Defining interactions: a conceptual framework for understanding interactive behaviour in human and automated road traffic

Markkula, Gustav und Madigan, Ruth und Nathanael, Dimitris und Portouli, Evangelia und Lee, Yee Mun und Dietrich, A und Billington, J und Schieben, Anna Maria und Merat, Natasha (2020) Defining interactions: a conceptual framework for understanding interactive behaviour in human and automated road traffic. Theoretical Issues in Ergonomics Science. Taylor & Francis. doi: 10.1080/1463922X.2020.1736686. ISSN 1463-922X.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Kurzfassung

Rapid advances in technology for highly automated vehicles (HAVs) have raised concerns about coexistence of HAVs and human road users. Although there is a long tradition of research into human road user interactions, there is a lack of shared models and terminology to support cross-disciplinary research and development towards safe and acceptable interaction-capable HAVs. Here, we review the main themes and findings in previous theoretical and empirical interaction research, and find large variability in perspectives and terminologies. We unify these perspectives in a structured, cross-theoretical conceptual framework, describing what road traffic interactions are, how they arise, and how they get resolved. Two key contributions are: (1) a stringent definition of “interaction”, as “a situation where the behaviour of at least two road users can be interpreted as being influenced by the possibility that they are both intending to occupy the same region of space at the same time in the near future”, and (2) a taxonomy of the types of behaviours that road users exhibit in interactions. We hope that this conceptual framework will be useful in the development of improved empirical methodology, theoretical models, and technical requirements on vehicle automation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/140670/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Defining interactions: a conceptual framework for understanding interactive behaviour in human and automated road traffic
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Markkula, Gustavits leedsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Madigan, RuthITS LeedsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nathanael, DimitrisICCSNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Portouli, EvangeliaICCSNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lee, Yee MunITS LeedsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dietrich, ATechnische Universität MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Billington, JUniversity of LeedsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schieben, Anna MariaAnna.Schieben (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3608-2004NICHT SPEZIFIZIERT
Merat, NatashaITS LeedsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Erschienen in:Theoretical Issues in Ergonomics Science
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1080/1463922X.2020.1736686
Verlag:Taylor & Francis
ISSN:1463-922X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Road vehicles; human behaviour; humanautomation interaction; conflicts; communication
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Zukunftsbilder eines automatisierten integrierten Verkehrssystems (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Fahrzeugfunktionsentwicklung
Hinterlegt von: Schindler, Anne Mareike
Hinterlegt am:29 Jan 2021 07:51
Letzte Änderung:28 Jun 2023 13:43

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.