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Erweiterung eines Trajektorienrechners zur Simulation von treibstoffoptimierten 4D-Flugzeugtrajektorien für Hyperschallflugzeuge Extension of a trajectory calculator to simulate fuel-optimized-4D-trajectories for hypersonic airliner

Shah, Rhea Deven (2020) Erweiterung eines Trajektorienrechners zur Simulation von treibstoffoptimierten 4D-Flugzeugtrajektorien für Hyperschallflugzeuge Extension of a trajectory calculator to simulate fuel-optimized-4D-trajectories for hypersonic airliner. Bachelorarbeit, TU Hamburg.

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Kurzfassung

According to a study of the International Civil Aviation Organization (ICAO) from 1985 to 2005, passenger and freight air traffic show both an annual growth rate of more than 6 %. Since global air traffic contributes with a share of approx. 5% of the total anthropogenic radiative forcing (RF) to the global climate change, the fraction of air traffic is significant and will thus most probably further increase in the future. The impact of air traffic on the global climate is not only determined by the quantity of pollutant substances emitted, but also decisively by the locus (longitude, latitude and flight altitude) and time of the emissions. Technological advances, such as the reduction of take-off weight, the improvement of engine technology and the increase in aerodynamic performance, including operational measures and new aircraft design concepts, are thus an aspired goal in aviation. Against this background, the feasibility and accessibility of STRATOFLY-MR3, a Mach 8 waverider fueled with liquid hydrogen to perform high-speed passenger stratospheric flights, is addressed in this bachelor thesis in terms of the H2020 STRATOFLY Project, funded by the European Commission under the Horizon 2020 framework.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/140340/
Dokumentart:Hochschulschrift (Bachelorarbeit)
Zusätzliche Informationen:Betreuer: Prof. Dr.-Ing. Volker Gollnick; Daniel Bodmer M. Sc. TU Hamburg
Titel:Erweiterung eines Trajektorienrechners zur Simulation von treibstoffoptimierten 4D-Flugzeugtrajektorien für Hyperschallflugzeuge Extension of a trajectory calculator to simulate fuel-optimized-4D-trajectories for hypersonic airliner
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Shah, Rhea DevenLufttransportsystemeNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2020
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Seitenanzahl:117
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Trajektorien; Überschall; Hypersonic; Klima
Institution:TU Hamburg
Abteilung:Lufttransportsysteme
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme
Hinterlegt von: Gollnick, Birgit
Hinterlegt am:15 Jan 2021 13:36
Letzte Änderung:15 Jan 2021 13:36

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