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Measurements of deformation, schlieren and forces on an OAT15A airfoil at buffet conditions

Accorinti, Alessandro und Baur, Tim und Scharnowski, Sven und Knebusch, Johannes und Dillinger, Johannes und Govers, Yves und Nitzsche, Jens und Kähler, C. (2020) Measurements of deformation, schlieren and forces on an OAT15A airfoil at buffet conditions. In: 10th EASN International Conference on Innovation in Aviation and Space to the Satisfaction of the European Citizens, EASN 2020. 10th EASN Virtual International Conference, 2020-09-02 - 2020-09-04, Online. doi: 10.1088/1757-899X/1024/1/012052. ISSN 1757-8981.

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Kurzfassung

Self-sustained shock wave oscillations on airfoils, commonly defined as shock buffet, can occur under certain combinations of transonic Mach number and angle of attack due to the interaction between the shock and the separated boundary layer. To help understanding buffet physics, a rigid supercritical wing model (OAT15A) was investigated in pre-buffet and buffet conditions using a combined application of BOS (Background Oriented Schlieren), deformation and force measurements. From the observation via BOS of the change of the shock location and the extent of the boundary layer separation with the AoA (angle of attack), the transition from stable shock to buffet was detected. A comparison with other research groups at supposedly similar aerodynamic conditions highlighted a great disparity among them in terms of buffet onset, amplitudes of buffet oscillations, and flow development (motion of the mean shock location with the AoA) after the onset. The average and rms (root mean square) of the surface displacement were computed together with the effective geometric AoA, taking into account the static torsional deformation of the model and its support. Moreover, the spectra of the balance and deformation data showed the same buffet peak as in the BOS spectrum, indicating a coupling between structure and flow, which increased with the AoA.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/139915/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Measurements of deformation, schlieren and forces on an OAT15A airfoil at buffet conditions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Accorinti, AlessandroUniversität der Bundeswehr MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Baur, TimUniversität der Bundeswehr MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scharnowski, SvenUniversität der Bundeswehr, MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knebusch, JohannesJohannes.Knebusch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9180-9638NICHT SPEZIFIZIERT
Dillinger, JohannesJohannes.Dillinger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7522-7555NICHT SPEZIFIZIERT
Govers, YvesYves.Govers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2236-596XNICHT SPEZIFIZIERT
Nitzsche, JensJens.Nitzsche (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2742-7368NICHT SPEZIFIZIERT
Kähler, C.Universität der Bundeswehr MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Erschienen in:10th EASN International Conference on Innovation in Aviation and Space to the Satisfaction of the European Citizens, EASN 2020
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1088/1757-899X/1024/1/012052
ISSN:1757-8981
Status:veröffentlicht
Stichwörter:flutter, buffeting, unsteady aerodynamics, shock buffet, fluid structure interaction, transonic flow
Veranstaltungstitel:10th EASN Virtual International Conference
Veranstaltungsort:Online
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:2 September 2020
Veranstaltungsende:4 September 2020
Veranstalter :FCH JU
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und Systemidentifikation
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Knebusch, Johannes
Hinterlegt am:23 Dez 2020 12:20
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:40

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