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Multibody Modelling of a UHBR Engine and Its Influence on the Dynamics of an Aircraft Wing

Schmalz, Martin und Hennings, Holger (2020) Multibody Modelling of a UHBR Engine and Its Influence on the Dynamics of an Aircraft Wing. In: Fundamentals of High Lift for Future Civil Aircraft Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 145. Springer, Cham. Seiten 349-364. doi: 10.1007/978-3-030-52429-6_22. ISBN 978-3-030-52428-9. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-52429-6_22

Kurzfassung

A multibody modelling in SIMPACK of an ultra high bypass ratio (UHBR) engine is presented in this article. In this context, a hybrid approach is used: all rotor components of the engine are created as finite element models in ANSYS Mechanical and are then transferred as model order reduced bodies into the multibody environment. It is thereby possible to account for flexibility and consequently for phenomena such as gyroscopic moments. Multibody simulations are conducted with the UHBR engine model attached to a flexible wing model. The angular momentum of the engine is varied in order to achieve a change of the gyroscopic moments and to assess their influence on the wing dynamics. In that regard, the results revealed a strong gyroscopic coupling between wing and UHBR engine. As a consequence, it can be stated that gyroscopics should not be neglected in the design process of an aircraft.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/139627/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Multibody Modelling of a UHBR Engine and Its Influence on the Dynamics of an Aircraft Wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schmalz, MartinMartin.Schmalz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hennings, HolgerHolger.Hennings (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:18 Oktober 2020
Erschienen in:Fundamentals of High Lift for Future Civil Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:145
DOI:10.1007/978-3-030-52429-6_22
Seitenbereich:Seiten 349-364
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Radespiel, RolfTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Semaan, RichardTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer, Cham
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-030-52428-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:UHBR engine, multibody simulation, gyroscopic moments, gyroscopic coupling
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Hinterlegt von: Schmalz, Martin
Hinterlegt am:21 Dez 2020 09:55
Letzte Änderung:23 Feb 2022 11:20

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