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Experimental investigation of Fenestron noise

Olsman, W.F.J. (2022) Experimental investigation of Fenestron noise. Journal of the American Helicopter Society, 67 (3), Seiten 16-27. American Helicopter Society. doi: 10.4050/JAHS.67.032002. ISSN 0002-8711.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.4050/JAHS.67.032002

Kurzfassung

The noise radiation of an EC135 Fenestron is investigated by means of flight tests. The noise emission was measured with ground microphones during several different maneuvers. These include hover, rearward flight, and forward flight at different combinations of the side slip angle and the airspeed. In hover, a high level of broadband noise is observed. A comparison with available engine noise data suggested that engine noise is not dominant in hover. In rearward flight, the Fenestron may encounter a relatively clean aerodynamic inflow. However, the measurements do not indicate a reduction in noise radiation of the Fenestron. For rearward flight, a significant increase in main rotor noise is observed. Flights at different combinations of the side slip angle and airspeed show that the Fenestron radiates high levels of tonal noise at high-speed flight at negative side slip. The most likely cause for this is a highly disturbed inflow caused by flow separations of the diffusor outlet edge and the sharp trailing edges of the stator blades. Measurements of the tail boom yaw moment and Fenestron drive shaft torque imply that a reverse flow is possible at medium airspeed, while the Fenestron thrust does not reverse sign. Only at higher airspeeds and negative side slip, it is possible to achieve a thrust reversal in addition to a flow reversal.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/138687/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental investigation of Fenestron noise
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Olsman, W.F.J.jurrien.olsman (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2022
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:67
DOI:10.4050/JAHS.67.032002
Seitenbereich:Seiten 16-27
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTigenta connectNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Helicopter Society
ISSN:0002-8711
Status:veröffentlicht
Stichwörter:acoustics, helicopter, Fenestron, tail rotor noise
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der leise und komfortable Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, BS
Hinterlegt von: Olsman, WFJ
Hinterlegt am:11 Okt 2022 12:02
Letzte Änderung:11 Okt 2022 12:02

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