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A European Study to identify Key Operational Parameters for ATFM Routing Decisions

Derra, Manuel und Lau, Alexander und Gollnick, Volker (2020) A European Study to identify Key Operational Parameters for ATFM Routing Decisions. In: Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2020. Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V., Bonn, 2020. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2020, 2020-09-01 - 2020-09-03, Deutschland. doi: 10.25967/530171.

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Offizielle URL: https://publikationen.dglr.de/?tx_dglrpublications_pi1%5bdocument_id%5d=530171

Kurzfassung

The overall European Air Traffic Management aims for an efficient utilisation of ATM sub-systems like the European Air Traffic Management Network. Highly congested hub airports and controlled airspaces may lead to Demand-Capacity-Balancing issues during high demand periods. Air Traffic Flow Management as one of the European ATM domains resolves these issues with certain capacity balancing measures. Besides slot allocation, one frequently used measure is (lateral) re-routing, which often leads to less efficient trajectories resulting in additional CO2-emissions and costs for airspace users. Recent research suggests that the share of inefficient short-term re-routing measures could be reduced by high-quality predictions of future flight trajectories through Machine Learning methods. One essential requirement for the development of ML models is the optimal choice of input parameters. In this study, a structured analysis of an extensive set of flight plan data is conducted in order to identify key operational parameters for ATFM routing decisions. An extensive flight plan data sample covering three months in 2016 is parametrised and analysed to gather a sufficient data baseline. A set of representative Origin-Destination pairs with high demand rates are investigated in more detail. Results show that flights approaching large hub-airports have a higher chance of being re-routed resulting in a less efficient trajectory in terms of lateral ATS-efficiency. The parameters with the highest relevance on ATFM routing decisions were found to be lateral ATS-efficiency, demand along the individual sector profile as well as the weekday of departure for planned trajectories.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/137761/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A European Study to identify Key Operational Parameters for ATFM Routing Decisions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Derra, ManuelManuel.Derra (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5383-9104NICHT SPEZIFIZIERT
Lau, AlexanderAlexander.Lau (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gollnick, VolkerVolker.Gollnick (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:16 Oktober 2020
Erschienen in:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2020
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.25967/530171
Verlag:Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V., Bonn, 2020
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Machine Learning, Data Analysis, Air Traffic Flow Management
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2020
Veranstaltungsort:Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 September 2020
Veranstaltungsende:3 September 2020
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Luftverkehrskonzepte und Betrieb (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme
Hinterlegt von: Derra, Manuel
Hinterlegt am:08 Dez 2020 09:25
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:39

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