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Erweiterung eines lebenszyklusbasierten Flugzeugbewertungsmodells um eine nachfragebasierte Flottenbetrachtungsfähigkeit

Wehrspohn, Jennifer (2020) Erweiterung eines lebenszyklusbasierten Flugzeugbewertungsmodells um eine nachfragebasierte Flottenbetrachtungsfähigkeit. DLR-Interner Bericht. DLR-IB-MO-HH-2020-153. Masterarbeit. Institut für Instandhaltung und Modifikation. 86 S.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
4MB

Kurzfassung

Assessing the anticipated economic performance of a product is an important part in the development and decision making process. This is especially true for businesses operating in low-profit and high-cost environments such as airlines. Frameworks and tools that aid in this process typically focus on direct operating cost (DOC) or lifecycle cost (LCC) of a single aircraft. However, airlines rarely operate only one aircraft and transferring the singular results to the complete fleet is not necessarily as simple as a multiplication. Therefore, the DLR developed assessment framework LYFE (Lifecycle Cashflow Environment) had to be revised and modified in order evaluate technologies on fleet level. This paper presents the new fleet assessment capability and demonstrates it on an assessment of Hybrid Laminar Flow Control (HLFC). For this study, HLFC was applied as a retrofit on the horizontal and vertical tailplane of Lufthansa's A330 fleet during their D-check. The analyses comprise a fleet wide and time dependent fuel burn evaluation, average maintenance cost and overall economic feasibility. Combined with the LYFE inherent discrete event simulation, this modification enables the inclusion of network effects into detailed technology assessment.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/137627/
Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Interner Bericht, Masterarbeit)
Zusätzliche Informationen:Clean Sky 2 Projekt "HLFC-Win" (WP1.4.4.) unter Grant Agreement Nummer: CS2-LPA-GAM-2018-01
Titel:Erweiterung eines lebenszyklusbasierten Flugzeugbewertungsmodells um eine nachfragebasierte Flottenbetrachtungsfähigkeit
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wehrspohn, JenniferJennifer.Wehrspohn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9011-1211NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Seitenanzahl:86
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Technology Assessment, Overall Economic Assessment, Fleet, Hybrid Laminar Flow Control, Modification, Retrofit, Maintenance
Institution:Institut für Instandhaltung und Modifikation
Abteilung:Produktlebenszyklusmanagement
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte und Integration (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Instandhaltung und Modifikation > Produktlebenszyklus-Management
Hinterlegt von: Pohya, M.Sc. Ahmad Ali
Hinterlegt am:24 Nov 2020 07:33
Letzte Änderung:20 Jun 2021 15:54

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