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Aircraft rudder optimization - A multi-level and knowledge-enabled approach

de Wit, A.J. und Lammen, W.F. und Vankan, W.J. und Timmermans, H. und van der Laan, T. und Ciampa, Pier Davide (2020) Aircraft rudder optimization - A multi-level and knowledge-enabled approach. Progress in Aerospace Sciences, 119, Seite 100650. Elsevier. doi: 10.1016/j.paerosci.2020.100650. ISSN 0376-0421.

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Offizielle URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0376042120300622

Kurzfassung

In the AGILE project, advanced technologies for optimization, multi-disciplinary collaboration and knowledge-enabled engineering are developed and applied to conceptual and preliminary aircraft design in various representative use cases of some conventional and unconventional configurations (like strut-braced wing, box-wing and blended-wing). This paper describes the application of a multi-level optimization (MLO) strategy based on analytical target cascading (ATC) to aircraft rudder design. As a reference a traditional nested optimization method is applied as well. Both methods arrive at the same design optima. In the case of ATC the amount of interaction between the global and the local level is reduced. The MLO is illustrated by applying surrogate models that were derived from aircraft and rudder design analysis competences available from AGILE. The surrogate models are deployed through a specific repository that facilitates a knowledge-enabled approach. The rudder design case illustrates that applying MLO provides insight into the coupled design problem both for the OEM and for the supplier. Development time is reduced by minimizing the number of interaction events, providing a common understanding of the design problem, establishing interfaces in the design process and therefore reducing the risk of late changes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/137463/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aircraft rudder optimization - A multi-level and knowledge-enabled approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
de Wit, A.J.NLR - Royal Netherlands Aerospace CentreNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lammen, W.F.NLR - Royal Netherlands Aerospace CentreNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vankan, W.J.NLR - Royal Netherlands Aerospace CentreNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Timmermans, H.NLR - Royal Netherlands Aerospace CentreNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van der Laan, T.GKN Fokker AerostructuresNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ciampa, Pier DavidePier.Ciampa (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1652-4899NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2020
Erschienen in:Progress in Aerospace Sciences
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:119
DOI:10.1016/j.paerosci.2020.100650
Seitenbereich:Seite 100650
Verlag:Elsevier
ISSN:0376-0421
Status:veröffentlicht
Stichwörter:multi-level optimization (MLO), multi-disciplinary design optimization (MDO), analytical target cascading (ATC), global-local design
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt > Flugzeugentwurf und Systemintegration
Hinterlegt von: Ciampa, Pier Davide
Hinterlegt am:07 Dez 2020 09:23
Letzte Änderung:20 Jun 2021 15:54

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