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Finite element optimization of viscoelastic damping applications

Gröhlich, Martin und Böswald, Marc und Winter, Rene (2020) Finite element optimization of viscoelastic damping applications. In: Proceedings of ISMA 2020 - International Conference on Noise and Vibration Engineering and USD 2020 - International Conference on Uncertainty in Structural Dynamics, Seiten 827-839. ISMA 2020 - International Conference on Noise and Vibration Engineering, 2020-09-07 - 2020-09-09, Leuven, Belgien (Online-Konfernz). ISBN 978-908289311-3.

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Kurzfassung

Lightweight design is an essential feature of aeronautic structures, yielding a considerable susceptibility to vibrations. While aircraft vibrations in the lower frequency range are safety-relevant, vibrations in the higher frequency range lead to an increased cabin interior noise and thus to reduced passenger comfort. An increase of structural damping is therefore highly beneficial but is directly connected to an undesired mass gain. Therefore, a general interest exists in a mass optimized vibration damping. This paper addresses the optimization of viscoelastic damping using the finite element method. In a parameter study it is shown that the width of the core and face layer of a Constrained Layer Damping treatment has a significant influence on the vibration damping. The width of those layers is therefore divided up into 40 parts and used as design variables in a restricted optimization. As a result, a geometry configuration is determined, aiming for maximum damping under a defined mass constraint.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/137409/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Finite element optimization of viscoelastic damping applications
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gröhlich, MartinMartin.Groehlich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Böswald, MarcMarc.Boeswald (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8260-8623NICHT SPEZIFIZIERT
Winter, ReneRene.Winter (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2020
Erschienen in:Proceedings of ISMA 2020 - International Conference on Noise and Vibration Engineering and USD 2020 - International Conference on Uncertainty in Structural Dynamics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 827-839
ISBN:978-908289311-3
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Viscoelasticity, damping design, damping optimization, constrained layer damping
Veranstaltungstitel:ISMA 2020 - International Conference on Noise and Vibration Engineering
Veranstaltungsort:Leuven, Belgien (Online-Konfernz)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:7 September 2020
Veranstaltungsende:9 September 2020
Veranstalter :KU Leuven - Department of Mechanical Engineering
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und Systemidentifikation
Hinterlegt von: Gröhlich, Martin
Hinterlegt am:24 Nov 2020 18:15
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:39

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