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Anisotropy Identification for Electromechanical Flight Actuators With Sensorless Rotor Angle Detection

Kowalski, Robert und Windelberg, Jens (2020) Anisotropy Identification for Electromechanical Flight Actuators With Sensorless Rotor Angle Detection. IEEE Transactions on Transportation Electrification, 6 (4), Seiten 1448-1456. IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers. doi: 10.1109/TTE.2020.3008302. ISSN 2332-7782.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/9137395

Kurzfassung

Electromechanical actuation of flight control surfaces based on permanent magnet synchronous motors (PMSMs) becomes an important technology for more electric aircraft architectures. Demanding requirements for fault tolerance and small space envelopes make sensorless control modes a promising technology in this field. However, sensorless rotor angle detection is not always feasible because it requires differential magnetic anisotropy properties of the motor. This article investigates this prerequisite for a PMSM with flux concentrating magnet topology and fractional slot concentrating windings. A nonlinear model that approximates inductance with respect to current and in particular rotor angle variations is identified. The observable anisotropic operating domain is conservatively determined through testing and finite element analysis (FEA).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/137061/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Anisotropy Identification for Electromechanical Flight Actuators With Sensorless Rotor Angle Detection
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kowalski, RobertRobert.Kowalski (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5458-3796NICHT SPEZIFIZIERT
Windelberg, JensJens.Windelberg (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9249-2967NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2020
Erschienen in:IEEE Transactions on Transportation Electrification
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:6
DOI:10.1109/TTE.2020.3008302
Seitenbereich:Seiten 1448-1456
Verlag:IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers
Name der Reihe:Special Issue on More Electric Aircraft
ISSN:2332-7782
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Concentrated windings, electromechanical actuator (EMA), multiple saliencies, permanent magnet synchronousmotor (PMSM), sensorless control
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Systeme und Kabine (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Sichere Systeme und Systems Engineering
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: Kowalski, Robert
Hinterlegt am:05 Nov 2020 14:26
Letzte Änderung:24 Okt 2023 13:49

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