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Moving Model Investigation of Unsteady-Crosswind Ground-Vehicle Aerodynamics / Untersuchung instationärer Seitenwinde in der Aerodynamik bodengebundener Fahrzeuge anhand der Methode bewegter Modelle

Bechthold, Max (2020) Moving Model Investigation of Unsteady-Crosswind Ground-Vehicle Aerodynamics / Untersuchung instationärer Seitenwinde in der Aerodynamik bodengebundener Fahrzeuge anhand der Methode bewegter Modelle. Bachelorarbeit, Georg-August-Universität Göttingen.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
16MB

Kurzfassung

A vehicles performance, efficiency and safety depends on the aerodynamic conditions it is operating in. Unsteady aerodynamic conditions, such as gusty crosswinds, come with sudden yaw and force transients that can lead to path deviation and fatal accidents. A better understanding of these unsteady conditions is thus fundamental. This work analyses unsteady crosswind events, using a cutting-edge moving-model facility at the German Aerospace Center (DLR) in Göttingen, in which a generic vehicle model is accelerated on a track along a perpendicular side-wind tunnel. A static wind-tunnel setup is used for comparison. Evaluations of the unsteady surface pressures, transient forces and salient flow structures between the steady and unsteady case are compared. Peaks and extended maxima in the force coefficients in the moving-model analysis were found to overshoot the values from the steady analysis. These results suggest that realistic, unsteady crosswind encounters lead to temporary higher forces as steady investigations might predict. Therefore steady-state crosswind simulations can only be taken as a first approximation for the problem, but further investigations should be conducted with unsteady-state-simulating facilities, like the moving-model facility.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/136984/
Dokumentart:Hochschulschrift (Bachelorarbeit)
Titel:Moving Model Investigation of Unsteady-Crosswind Ground-Vehicle Aerodynamics / Untersuchung instationärer Seitenwinde in der Aerodynamik bodengebundener Fahrzeuge anhand der Methode bewegter Modelle
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bechthold, MaxNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:27 April 2020
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Seitenanzahl:97
Status:veröffentlicht
Stichwörter:unsteady aerodynamics, crosswind, automotive, ground vehicle
Institution:Georg-August-Universität Göttingen
Abteilung:Fakultät für Physik
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Transport und Klima (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Bell, Dr. James
Hinterlegt am:23 Nov 2020 12:50
Letzte Änderung:14 Jun 2022 11:56

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