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Numerical Modelling of Fluid-Structure Interaction for Thermal Buckling in Hypersonic Flow

Martin, Katharina und Daub, Dennis und Esser, Burkard und Gülhan, Ali (2020) Numerical Modelling of Fluid-Structure Interaction for Thermal Buckling in Hypersonic Flow. In: Future Space-Transport-System Components under High Thermal and Mechanical Loads Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 146. Springer. Seiten 341-355. doi: 10.1007/978-3-030-53847-7_22. ISBN 978-3-030-53846-0.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-53847-7_22

Kurzfassung

Experiments have shown that a high-enthalpy flow field might lead under certain mechanical constraints to buckling effects and plastic deformation. The panel buckling into the flow changes the flow field causing locally increased heating which in turn affects the panel deformation. The temperature increase due to aerothermal heating in the hypersonic flow causes the metallic panel to buckle into the flow. To investigate these phenomena numerically, a thermomechanical simulation of a fluid-structure interaction (FSI) model for thermal buckling is presented. The FSI simulation is set up in a staggered scheme and split into a thermal solid, a mechanical solid and a fluid computation. The structural solver Abaqus and the fluid solver TAU from the German Aerospace Center (DLR) are coupled within the FSI code ifls developed at the Institute of Aircraft Design and Lightweight Structures (IFL) at TU Braunschweig. The FSI setup focuses on the choice of an equilibrium iteration method, the time integration and the data transfer between grids. To model the complex material behaviour of the structure, a viscoplastic material model with linear isotropic hardening and thermal expansion including material parameters, which are nonlinearly dependent on temperature, is used.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/136982/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Numerical Modelling of Fluid-Structure Interaction for Thermal Buckling in Hypersonic Flow
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Martin, KatharinaIFAM RWTH AachenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Daub, DennisDennis.Daub (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6030-698XNICHT SPEZIFIZIERT
Esser, BurkardBurkard.Esser (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gülhan, AliAli.Guelhan (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:26 Oktober 2020
Erschienen in:Future Space-Transport-System Components under High Thermal and Mechanical Loads
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:146
DOI:10.1007/978-3-030-53847-7_22
Seitenbereich:Seiten 341-355
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Adams, Nikolaus A.TU MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schröder, WolfgangAIA, RWTH AachenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfInstitute of Fluid Mechanics, Technische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haidn, OskarOskar.Haidn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sattelmayer, ThomasTU MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stemmer, ChristianTU MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weigand, BernhardITLR, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISBN:978-3-030-53846-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fluid-Structure Interaction, FSI, Hypersonic Flow, Numerical Modelling, Plastic Deformation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Wiederverwendbare Raumfahrtsysteme (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Über- und Hyperschalltechnologien, KP
Hinterlegt von: Daub, Dennis
Hinterlegt am:26 Nov 2020 12:06
Letzte Änderung:18 Okt 2023 13:47

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